Hej

Vi har precis flyttat till ett hus
och vi blir inte kloka på bar mättaren. Är detta normalt? (se bifogad bild) tycker den röda pilen står på alldeles för högt.
dessutom känns det som att elpatronen går igång hela tiden ( se bifogad bild mellan 23 och 05 laddades bilen) vi förbrukar väldigt mycket el fast elemenen är luftade och och inget är på. Har googlat ihjäl mig utan framgång.

Boyta: 216 m2. (2 plan, utan källare)
Panna: Nibe F370 Frånluftsvärmepump
Ventilationssystem: F med återvinning
Innertemp: ca 18-19 grader
Uppvärmningssystem: Ingjuten golvvärme i bottenvåningen, radiatorer uppe.
Byggår 2006
 
  • Analog tryckmätare med orange visare, grå texturerad bakgrund, mäter cirka 2.5 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmvisning av elförbrukning över tid med toppar, nuvarande förbrukning, och total köpt elektricitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har ni kallt, ni har bara ca 2kw kompressorvärme, sen är det 10kw elpatron, så därför det drar mycket, de har satt in för liten värmepump
 
T TessG skrev:
Hej

Vi har precis flyttat till ett hus
och vi blir inte kloka på bar mättaren. Är detta normalt? (se bifogad bild) tycker den röda pilen står på alldeles för högt.
dessutom känns det som att elpatronen går igång hela tiden ( se bifogad bild mellan 23 och 05 laddades bilen) vi förbrukar väldigt mycket el fast elemenen är luftade och och inget är på. Har googlat ihjäl mig utan framgång.

Boyta: 216 m2. (2 plan, utan källare)
Panna: Nibe F370 Frånluftsvärmepump
Ventilationssystem: F med återvinning
Innertemp: ca 18-19 grader
Uppvärmningssystem: Ingjuten golvvärme i bottenvåningen, radiatorer uppe.
Byggår 2006
Kolla expansionskärlet trycket ligger ungefär där säkerhetsventilen öppnar tror jag.
 
Kontrollera att påfyllningsventilen till värmesystemet inte läcker. I värsta fall är det rosthål i inre tanken.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontrollera att påfyllningsventilen till värmesystemet inte läcker. I värsta fall är det rosthål i inre tanken.
ska ta en titt, dock är värmepannan bara 4 år gammal och borde inte ha rostats sönder så snabbt.
 
J Josth skrev:
Kontrollera att påfyllningsventilen till värmesystemet inte läcker. I värsta fall är det rosthål i inre tanken.
E Emanuel01 skrev:
Kolla expansionskärlet trycket ligger ungefär där säkerhetsventilen öppnar tror jag.
Kan inget om det här, vad på expansionskärlet ska man kolla på 🙈 nu har jag blockerat elpatronen och gått ned från genomanitt 6-7 kw till 1 kw. Men jag förstår att det är bara tillfällig lösning. det som oroar lite är att vattnet är inställt på ekonomi men ligger ändå på 56 grader.
 
  • Värmepumpens kontrollpanel visar temperaturstatus och driftinformation, med grönt ljus och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DonPablo DonPablo skrev:
har ni kallt, ni har bara ca 2kw kompressorvärme, sen är det 10kw elpatron, så därför det drar mycket, de har satt in för liten värmepump
vi har 18 grader inne, så vi behöver värma i kaminen. hur ser du det föresten?
 
Stänger du av el-patronen blir det snart kallt i huset. Var i landet bor ni?
 
J Josth skrev:
Stänger du av el-patronen blir det snart kallt i huset. Var i landet bor ni?
södra stockholm.
 
Ok, i Stockholm är det -12 °C enligt radion och då uppskattar jag att ert stora hus behöver ca 7,5 kW värme. Kompressorn ger ca 2 kW och då måste alltså el-patronen ge ytterligare ca 5,5 kW.
 
J Josth skrev:
Ok, i Stockholm är det -12 °C enligt radion och då uppskattar jag att ert stora hus behöver ca 7,5 kW värme. Kompressorn ger ca 2 kW och då måste alltså el-patronen ge ytterligare ca 5,5 kW.
tänker du att kompressorn är trasig eller är den nån inställning som behöver justeras?
 
Titta på vilka förångnings- och avluftstemperaurerna är i infomenyn. Då vet man säkert hur kompressorn går. Är som sagt bara en ganska liten kompressor i F370 men det var så det var när huset byggdes 2006.

Har man en F370 eller motsvarande och vill spara mer energi så är ett alternativ att komplettera med luftluftvärmepump som helt enkelt får värma en del av huset och avlasta (el-patronen) i F370.
 
J Josth skrev:
Titta på vilka förångnings- och avluftstemperaurerna är i infomenyn. Då vet man säkert hur kompressorn går. Är som sagt bara en ganska liten kompressor i F370 men det var så det var när huset byggdes 2006.

Har man en F370 eller motsvarande och vill spara mer energi så är ett alternativ att komplettera med luftluftvärmepump som helt enkelt får värma en del av huset och avlasta (el-patronen) i F370.
Vi har vattenburen golvvärme och Fx mekanisk frånluft med återvinning. som tillägg. Men dessa aiffror säger mig inget just nu (flyttade in för 3 veckor sen från lägenhet 🤯) och pannan installerades 2019.
 
  • Rörsystem med mätinstrument och flera elektriska ventiler mot en vägg med tegelstruktureffekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm visar status för elinstallation; intern tillstånd blockerad, effektparametrar och strömdata presenteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturdata och inställningar för klimatsystem, omgiven av vit plast, med en grön statusindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturer för värme och varmvatten, utomhustemperatur minusgrader, statusindikatorer för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display showing various temperature readings, the word "SERVICEINFO 31," and icons; green light and button visible below.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns att kompressorn arbetar för fullt på bilderna men det kommer att bli kallt i huset om ni inte tar bort blockeringen av el-patronen!
 
J Josth skrev:
Syns att kompressorn arbetar för fullt på bilderna men det kommer att bli kallt i huset om ni inte tar bort blockeringen av el-patronen!
känner det men det vi inte förstår är varför den jobbar så hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.