Vad är era erfarenheter av höga stödmurar?

Vi har tomt enligt bild där vi vill sätta en stödmur mot grannen för att kunna plana ut vår tomt mer och således få mer tomtyta.

Grannens skaftväg sluttar ca 8-9 %.

Vår stödmur är tänkt att bli ca 24 m lång och 1,8 m som högst. 1,8 m just för att det är där gränsen går för att förmodligen få bygglov och också för att slippa terassering, vilket säkerligen skulle betyda extra kostnad och även extra utrymme till en mur i stället för användbar tomtyta.

Längst ner där muren ska ta slut är det ca 2,4-2,6 m upp till vår nuvarande marknivå (som grannen fyllt upp åt oss med sina jordmassor). Bedömt är det 1,8 m upp till vår marknivå efter ca halva murens längd.

Vi kommer knappt att se denna stödmur, vilket gör att utseendet är sekundärt för oss. Pris och hållbarhet är däremot viktigt.

Vi har varit i kontakt med två entreprenörer och båda säger marksten typ "Waxholmssten, vilket självklart är snyggt.

Det vi däremot funderar på är om det är mest ekonomiskt. Vi förstår också att entreprenörer gärna kör marksten för det ger dem mer arbetstimmar (?) och ett förhoppningsvis snyggt resultat att lägga ut på sin instagramsida (vilket vi fullständigt struntar i..)

Vi är rätt säkra på att vi vill ha så många metrar som möjligt helt horisontella i samma plan, innan muren måste följa skaftvägens lutning för att inte bli högre än 1,8 m.

Vi har funderat på följande varianter:

- MURSTEN (Waxholmssten ca 60 000 för 30 kvm, med toppsten, plugg, frakt) 85 000 för arbete inkl markduk, bergskross, stenmjöl, betong och makadam.

- L-STÖD

- BETONGLEGO

- GABIONER (ca 40 000 för burarna exkl frakt) vi tänker att fylla dem med billig sten inte är så fasligt dyrt men kanske svårt att packa stenen ordentligt i omgångar? O

Där samtliga ställer samma krav på ett gediget bärlager med allt vad det innebär - krossgrus, stenflis, fiberduk osv och ordentligt paddat. Kanske t o m gjuten sula?

Vi är medvetna om att L-stöd och betonglego ger ett lite industriellt utseende som kanske inte är det finaste i villakvarteren. Däremot känns det som det mest effektiva att få på plats med mobilkran? Framför allt betonglego kräver ju sen ingen fyllning eller så.

På detta så vill vi ju inte tappa för mycket tomtyta längst bort vid muren där muren inte kommer upp till marknivån, dvs det saknas ca 60-80 cm. Där blir det antingen en slänt (med buskar i så fall då vi ändå ska sätta buskar hela vägen längsmed muren) eller så funderar vi på att sätta pålar och ett trädäck ut åt det hållet i stället för att köra slänt och sen trädäck. Trädäcket kommer då rimligtvis ändå hamna 1-2 m från grannens skaftväg.

Detta är framför allt intressant om vi inte bygger stödmur 1,8m högt hela vägen utan följer skaftvägens lutning och muren blir lägre och lägre tills den når nästan tomtgräns och är ca 50 cm hög sista biten?

Vad tror ni om denna lösningen med pålar? Det är speciellt känsligt eftersom marknivån och nivån på trädäcket då potentiellt blir ca 2,4-2,6 m över marknivån just där och det känns svårt att få bygglov för alt att grannen ska godkänna..

Kommun: Täby

Tacksam för alla erfarenheter!
 
  • Tomt med markerade platser för planerad stödmur, trädäck och tomtgräns. Bakgrunden visar två hus och en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Geonät känns ju som en bra ide med! Så massorna hjälper till att hålla muren!
 
E Emanuel01 skrev:
Geonät känns ju som en bra ide med! Så massorna hjälper till att hålla muren!
Ja, självklart! Det är viktigt. Tack för tillägget :)
 
L-stöd måste vara minst arbetstimmar. l-stöd känns gediget och det finns ingen risk att det börjar kalva( murstenar trycks ur sitt läge). Dock kan l-stöd börja "luta" lite om man inte gör ett ordentligt jobb.

Som jag tolkat regelverket, har dock inte satt in mig helt i det ännu då inte är aktuellt längre för min del.
Du kan/får inte höja upp marknivån med annat material som tex jordmassor för att på så sätt fulhöja marknivån, för det krävs marklov.
Marknivån räknas ändå från höjden som Lantmäteriet har på den delen av fastigheten.
Om du bygger altan är de från höjden som Lantmäteriet har och beroende på kommun 0.6 m eller 1,2 ovan "mark" som inte kräver bygglov.
Du får dock bygga en mur som 1.8 m hög men det är inte samma som stödmur där man fyller massor på ena sidan.
Rent regelmässigt är de lika dåligt, kanske till och med sämre att bygga stödmur först och sen altan uppe på det.
Ovanstående är min tolkning utan att vara fullt insatt så ta de inte för sanning. De kommer säkert vara någon på forumet här som vet och gärna rättar mig 😉

Allt beror också på grannar och vad som bäst smälter in i området utan att någon höjer på ögonbrynen och skall anmäla bara för saken skull.
 
B beqen skrev:
L-stöd måste vara minst arbetstimmar. l-stöd känns gediget och det finns ingen risk att det börjar kalva( murstenar trycks ur sitt läge). Dock kan l-stöd börja "luta" lite om man inte gör ett ordentligt jobb.

Som jag tolkat regelverket, har dock inte satt in mig helt i det ännu då inte är aktuellt längre för min del.
Du kan/får inte höja upp marknivån med annat material som tex jordmassor för att på så sätt fulhöja marknivån, för det krävs marklov.
Marknivån räknas ändå från höjden som Lantmäteriet har på den delen av fastigheten.
Om du bygger altan är de från höjden som Lantmäteriet har och beroende på kommun 0.6 m eller 1,2 ovan "mark" som inte kräver bygglov.
Du får dock bygga en mur som 1.8 m hög men det är inte samma som stödmur där man fyller massor på ena sidan.
Rent regelmässigt är de lika dåligt, kanske till och med sämre att bygga stödmur först och sen altan uppe på det.
Ovanstående är min tolkning utan att vara fullt insatt så ta de inte för sanning. De kommer säkert vara någon på forumet här som vet och gärna rättar mig 😉

Allt beror också på grannar och vad som bäst smälter in i området utan att någon höjer på ögonbrynen och skall anmäla bara för saken skull.
Tack! Marklov bakar vi in i bygglovet för detta.

Det enda jag funderar med l-stöd är huruvida det är enkelt eller svårt att hålla toppen i samma nivå halva muren när det ändå lutar. Men det kanske ej är nåt problem då man har olika höjd på l-stöden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.