Hej.
Jag har ett hus byggt 91 med kallvind. För att hålla lite koll så satte jag upp en hygrometer. Så länge det är bra väder så känns det OK och RF ligger mellan 40% (mitt på dagen vid 15 tiden) och 70-75% (på morgonen vid 7-8). Detta är nu i slutet av Augusti då jag bara haft hygrometern uppe i två veckor så vet jag ej hur det ser ut på sommar/vår.
Men när det blir dåligt väder och det regnar ute (som det gjort nu i 2 dagar) ja då ligger RF kontant runt 85-90%. Och nu idag är det varit 90% sedan kl 5 imorse och verkar inte gå ner. Kurvan verkar följa utomhus luftfuktigheten ganska bra och ligger kanske 2-3% under vad det är utomhus. Jag har även en hygrometer i vårt uterum och garage. Dessa ligger båda ungefär 5-10% lägre än vinden.
Det har inte gjorts några direkta renoveringar på huset och det är ingen mögelpåväxt på vinden vad jag har sett. Taket är betongpannor och innertaket är masonitskivor. Ingen papp eller liknande på undertaket utan det verkar bara vara pannor direkt ovanför masoniten. Vinden är isolerad underifrån med någons slags ull-liknande material som är kanske en halvmeter djupt?
Min fråga är helt enkelt: Bör jag vara orolig? Bör jag göra någon åtgärd?
Det har ju vart så här i 30 år utan att det blivit någon mögel (vad jag vet/sett). Det verkar ju torka upp relativt snabbt efter att solen kommer fram. Jag är mest orolig för om det blir en höst där det regnar konstant 3 veckor i streck. Ja då kommer jag ju ha 90% RF på vinden i tre veckor.
Råd/Tips uppskattas.
 
Normalt, somna om!
 
Hej Jonatan. Tack då ska jag fortsätta ha koll och inte försöka oroa mig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.