Hej,

Jag som sällan är på vår vind upptäckte nyligen att det finns svarta fläckar på väg upp till vinden samt att lösisoleringen är svart på vissa ställen på toppen och en träbjälke i taket är som "hugget".

Köpte genast en hydrometer som visar på RF 78-86 % med temp 7-15 grader varierat.

Kan ingenting om sånt här då jag är novis på hus och nyligen blivit med radhus. Har vi stora problem med fukt och mögel och pratar vi enorma kostnader att åtgärda detta?

Vad bör vi göra? Vi har ett stort behov av att nyttja vinden till en del förvaring så radhuset inte har allt för mycket av sånt.

Vad tror ni som är bättre kunniga på området? Huset är byggt 1990 och har en vindslucka i taket på övervåningen.

Bifogar två bilder,


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden ser inte ut som mögel. Det brukar inte vara så tätt utan mer prickigt.

Den takbjälken som är huggen är den angripen på nåt sätt? Den ser fin ut tycker jag.

Att kolla bara på RF ger ingen bra bild om det är fuktproblem eller ej. Hur är det isolerat? Finns det en luftspalt närmast yttertaket där det finns isolering? Finns det någon ventil på vinden?

Det är inte ovanligt med lite mögel och det är ingen fara på ett ställe som man inte vistas på så länge det inte ökar. Däremot kanske man inte vill förvara vissa saker i såna utrymmen.
 
Hur ser jag om det finns en luftspalt och om det är isolerat?

Annars ligger det lösisolering typ mineralull eller nåt på golvet. Lösullen är lite svart på toppen på sina ställen..

Vi har frånluft och bra ventilering i huset men vet ej hur det är på vinden.

Finns det någon risk med att inte åtgärda problemet omgående? Har precis vakuumförpackat kläder som legat 1 år på vinden. Inga spår av mögel på dom men lukt av "vind".

Längs taksidorna ligger liknande plywood skivor varav några har lite vitt ludd på sig.
 
Antar att isoleringen ligger på "golvet"? Är det i skivor eller kan du ta en näve av isoleringen?

Ser du hela takstolarna? Och vad är det på takstolarna? Är det plywood på dom?

Kan du ta en bild ut mot gaveln så man ser hela vinden?
 
Jag går upp och fotar hela vinden imorn.

Man kan ta en näve av isoleringen. Den är som stora bomullstussar.

Om jag inte missminner mig kan man se hela takstolarna. Får dubbelkolla imorgon.
 
Här kommer fler bilder på vinden.

Lösisoleringen är som sagt svart på sina ställen. Flera skivor har ramlat ner och ligger lösa från insidan av taket".


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser bra ut. Du har en korrekt utförd takfotsventilation som ser till att utrymmet är ventilerat.
 
Finns det gavelventiler?
 
Vad innebär det? Det finns en räfflad lucka på gaveln som är "öppen" ca 20 x 20 cm.

Så ni tror inte det verkar som vi har stora problem som behöver åtgärdas för stund?
 
VAR sitter den stora mörka fläcken på din första bild?
Du skriver
det finns svarta fläckar på väg upp till vinden
Det ser ut som en plywoodkonstruktion.

Är det tak, vägg eller vad?
Taket är ju i masonit då där kan det väl inte vara?

I mina ögon är det misstänkt likt resterna från ett getingbo eller ett hussvalebo.

Hur länge har ni haft huset?
Är det besiktigat?
 
Svarta fläcken är på sidan av vibdsuppgången. Alltså där man går upp för vindstrappan. Innan man når vinden.

Vi har haft huset i 1 1/2 år. Huset besiktigades i samband med köpet och besiktningsmannen skrev i protokollet att det fanns några fuktfläckar som vid besiktningstillfäller var torra. Inget annat att anmärka på. Däremot var det snö ute så taket ute besiktades aldrig och har ibte gjorts efter heller.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här bilden är under den stora svarta fläcken och jag har fotat när jag står på vindstrappan. Nedanför är vår övervåning på huset.
 
M
SannaSund skrev:
Köpte genast en hydrometer som visar på RF 78-86 % med temp 7-15 grader varierat.
Man ska normalt försöka ligga under 75% RH. Men temperatur och tid spelar stor roll.

Just nu har vi ju en temp ute i Sthlms regionen som pendlar mellan 5-15 grader. Den relativa luftfuktigheten ute har också legat mellan 75 och 100% senaste veckorna.

Har du en välventilerad och välisolerad vind, utan tillskott av fukt eller värme från bostaden, så kommer du ha samma fuktighet på vinden som ute.

Detta är dock ingen garanti för att du inte får problem. Tidigare har man altid sagt att ju mer ventilation desto bättre. Man börja backa lite på det, och säger att har man ett tätt hus så ska man nog ventilera så lite som möjligt.

Så håll koll på vinden. Ta lite bilder och ringa in de områden som du tycker ser suspekta ut, och kolla lite då och då hur det utvecklar sig.

Men ingen orsak till panik.

Här kan du se prognosen för luftfuktigheten närmaste tiden
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...arttime=2014-10-18+15:33:10&geonameid=2673730

Mogelriskdiagram.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
SannaSund skrev:
Den här bilden är under den stora svarta fläcken och jag har fotat när jag står på vindstrappan. Nedanför är vår övervåning på huset.
Täta vindsluckan.
 
Tack alla för hjälp! Känner mig mindre panikorolig.

Ska försöka klura ut hur jag tätar vindsluckan bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.