Hej

Jag har problem med vattnet i den egen borrade brunnen, misstänker järnhalt. Har tidigare läst om någon som skickade ett prov till ett företag och dom analyserade provet och skickade förslag på lösninig, vet ni någon sådan som är bra ?? och inte allt för dyr.
 
Hälsoskyddskontoret i vissa kommuner gör vattenanalyser till vettigt pris. ;)
 
Hallåj!

Antingen vänder du dig till ditt lokala va-verk i kommunen för kemisk och bakteriologisk analys eller oxå testar du Analycen (www.analycen.se)

Analycen brukar ha driver ibland på dessa tester, med reducerat pris!

/djupborrad brunn
 
Om analysen visar att järnhalten inte är allt för stor kan jag varmt rekommendera ett kombifilter (järn + kalk). Jag har själv cirka 1 mg/liter järn, och cirka 30 dH hårdhet. Jag köpte ett kombifilter och har nu perfekt vatten utan att behöva någon kaliumpermanganat, eller komplicerade luftningsanläggnignar. Efter filtret är vattnet så bra att man skulle kunna hälla det på flaska och sälja dyrt.
 
Vi har grävd brunn med järnhalt 6,7 mg/l en hårdhet på 17,2 dh

Lösningen för vår del är patronfilter (grovfilter), järnfilter och avhärdningsfilter.

Järnfiltret renar effektivt bort järnet ur vattnet, såvitt man kan märka själv, dvs vattnet är klart och utan järnsmak.
Det orenade vattnet hos oss är brunt :(.
Järnet är besvärligt, blir en brun sörja i allt före filtren.

Filtren behöver backspolas med jämna mellanrum och filtermassan i järnfiltret bytas ibland, dock ganska sällan (~ 10 år)
 
Hej! Väldigt gammal tråd det här men vore tacksam om någon kunde svara ändå :) Vi behöver avhärdningsfilter för kalk 19dh oh järn.
Ni som har filter och är nöjda med dom skulle ni kunna skriva ner vilket fabrikat ni är, och liten kort beskrivning om hur det fungerar ex. påfyllnig av salt hur ofta osv.
Mycket tacksam för svar!
 
Vi har ett Combi FA 400 mot Järn / Mangan / Kalk / Humus från AquaGruppen. Den fungerar väldigt bra, för bra tom. Vi hade mycket järn och vattnet hade en hårdhet av 18. Nu är järnet borta men vattnet är så mjukt att man får aldrig bort tvålen från kroppen. Därför skulle jag om jag skulle ha köpt filter idag köpt ett separat filter för järn och ett för kalk, på så sätt så kan man ta bort allt järn men samtidigt få upp hårdheten till en lagom nivå genom att justera så att en del oavhärdat vatten går förbi kalkfiltret. Skulle jag göra så nu så skulle jag ju få med järn i vattnet. Dessutom så tycker jag att filtret använder väldigt mycket salt och vi har nu gjort lite justeringar så får man se framöver om det blir bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.