Hej

Jag har ärvt min fars hus med bergvärme som fungerat fint fram till i höst. Då började den strula med och vi bytte Pressostat vilket löste ett par problem.
Nu senaste tre veckorna har det istället dykt upp nya Larm som jag behöver hjälp att förstå ursprunget till.

Den larmar för HÖG HETGASTEMPERATUR E21.T6. Vad beror det på? Läst något om låg nivå av köldmedie, stor differans mellan oss ut/in temperatur.
Jag är inte insatt så behöver verkligen input från er som kan.

Pumpen blev installerad 2012.
Tack för svar
 
  • LCD-display med varningsmeddelande, "Hög nettasstemperatur E21.16", datum och tid synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en sida av en manual för "Compress EHP" med delvis synliga diagram och texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar inomhus- och utomhustemperatur med ikoner för väderprognos och batteristatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en värmepump med temperaturinformation och driftlägen; innebär kallt klimat med aktivt värmebehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmesystem som visar temperaturer för varmvatten och värmekretsar, i grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturdata för värmepump: hetgås, varmvatten in/ut, kylvatten in/ut. Knappar för inställningar under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grafisk display visar temperaturövervakning, trendlinje ökande, markerat värde vid -15 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital temperaturdisplay visar en ökande trend, just nu 88,3°C, färgad bakgrund, grafisk representation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display som visar temperaturökning över tid, nuvarande temperatur 54 grader Celsius, graf med trendlinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kunna bero på dåligt värmebärarflöde. Differensen mellan VBut (T8) och VBin (T9) ska helst inte vara högre än 10 grader. Man bör kolla cirkulationspumpen. De stålomspunna flexslangarna kan också bli igensatta av magnetit om stålet är magnetiskt som det kunde vara förut. Skulle också kunna bero på en sliten kompressor och en kyltekniker behöver då kolla detta.
 
  • Gilla
herr.emil och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Skulle kunna bero på dåligt värmebärarflöde. Differensen mellan VBut (T8) och VBin (T9) ska helst inte vara högre än 10 grader. Man bör kolla cirkulationspumpen. De stålomspunna flexslangarna kan också bli igensatta av magnetit om stålet är magnetiskt som det kunde vara förut. Skulle också kunna bero på en sliten kompressor och en kyltekniker behöver då kolla detta.
Tack för svar, jag hade tekniker inne och de servade ventilen längst ned i botten av pumpen (ligger ofta en pöl av ärgat vatten under). Den som styr flödet av kylmedie mot hetgasen förstod jag det som, den var "trög" och behövde rengöring / massage.
Vidare trodde teknikern som du att flexslangarna" behöver bytas/servas i en vanlig service men det tar vi till sommaren. Nu stoppar hetgasen på under 100 grader vilket är inom toleransen för larmet men fortfarande för hög.
Pumpen fungerar nu utan larm vilket är skönt.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.