Jag bor i en brf som har gemensamma tvättmaskiner. Efter att vi installerat solceller (med medföljande app) så ser vi att tvättmaskinerna (Electrolux, liknande wascator) drar extremt mycket el precis vid start. Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag själv tänkte att det berodde på att vattnet värms upp vid tvättstart men det går tydligen in varmvatten i maskinerna så förbrukningstoppen borde inte vara så hög.
 
Alla våra diskmaskiner, tvättmaskiner drar mycket effekt första halvtimmen när vattnet värms till den temp det ska ha för processen. Inget konstigt som jag ser det.
 
Det går in varmvatten i dessa maskiner...det är därför jag tycker det inte borde går åt så mycket el i detta fall...men det är nog uppvärmningen ändå.
 
A
C Ceta77 skrev:
Det går in varmvatten i dessa maskiner...det är därför jag tycker det inte borde går åt så mycket el i detta fall...men det är nog uppvärmningen ändå.
Har du mätt tempen på inkommande vatten?
 
electroluxaren skrev:
Har du mätt tempen på inkommande vatten?
Vi ska försöka undersöka saken, det kan ju vara det som är problemet (dvs att vattnet inte är så varmt som det ska).
Tack för tips!
 
Hur hög effekt är det fråga om och hur länge? Jag har hört någon gång att det är bättre för tvättresultatet att sakta värma än att börja med hett vatten och att detta minskar vinsten med varmvattenanslutning på tvättmaskiner. Den fyller på med ljummet vatten i stället för kallt. Så det blir en vinst men den måste fortfarande värma en del. Vinsten blir inte så stor som man annars skulle tro.
 
  • Gilla
Ceta77
  • Laddar…
C Ceta77 skrev:
Vi ska försöka undersöka saken, det kan ju vara det som är problemet (dvs att vattnet inte är så varmt som det ska).
Tack för tips!
Om ni exempelvis har taskig vvc mot tvättstugan och långa ledningar så tar de mestadels in kallvatten....
 
  • Gilla
Ceta77
  • Laddar…
Man kan ju tycka att de borde ha en inställning där man säger att det förväntas komma varmvatten och att man kan ställa in en framledningstemperatur så spolar den helt enkelt tills den temperaturen uppnås (eller max 1min). Men å andra sidan så antar jag att ni med solceller har vanlig varmvattenberedare som går på el och inte fjärrvärme och då borde det inte vara någon direkt kostnadsskillnad om tvättmaskinen eller VVB värmer vattnet. Möjligen förlorar ni nu energi för ni tömmer röret på kallvatten så nytt varmt vatten leds fram som bara svalnar i väggen.
 
  • Gilla
Ceta77
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Man kan ju tycka att de borde ha en inställning där man säger att det förväntas komma varmvatten och att man kan ställa in en framledningstemperatur så spolar den helt enkelt tills den temperaturen uppnås (eller max 1min). Men å andra sidan så antar jag att ni med solceller har vanlig varmvattenberedare som går på el och inte fjärrvärme och då borde det inte vara någon direkt kostnadsskillnad om tvättmaskinen eller VVB värmer vattnet. Möjligen förlorar ni nu energi för ni tömmer röret på kallvatten så nytt varmt vatten leds fram som bara svalnar i väggen.
Vi har fjärrvärme som värmer upp vattnet och försöker undersöka det här med tvättmaskinerna för att kapa "effekttoppar" (som påverkar elkostnaderna rätt mycket). Vi ska (som du skriver) försöka kolla upp det där med inställningar av tvättmaskinerna om det är något där som spökar.
 
A Avemo skrev:
Hur hög effekt är det fråga om och hur länge? Jag har hört någon gång att det är bättre för tvättresultatet att sakta värma än att börja med hett vatten och att detta minskar vinsten med varmvattenanslutning på tvättmaskiner. Den fyller på med ljummet vatten i stället för kallt. Så det blir en vinst men den måste fortfarande värma en del. Vinsten blir inte så stor som man annars skulle tro.
Ca 12-14 kW under ca 10 min (troligtvis fr 3 maskiner). Är ju ingen katastrof förbrukningsmässigt men då "effekttopparna" är viktiga för elkostnaderna vill vi ändå undersöka detta.
...och varmvattnet värms via fjärrvärme och inte el i vårt fall.
 
A
C Ceta77 skrev:
Ca 12-14 kW under ca 10 min (troligtvis fr 3 maskiner). Är ju ingen katastrof förbrukningsmässigt men då "effekttopparna" är viktiga för elkostnaderna vill vi ändå undersöka detta.
...och varmvattnet värms via fjärrvärme och inte el i vårt fall.
är du säker på att maskinen är inkopplad på varmvatten?
 
electroluxaren skrev:
är du säker på att maskinen är inkopplad på varmvatten?
De ska vara det (enligt en som vet det mesta om huset) men vi måste nog kolla upp det en extra gång.
 
Som sagt även om maskinerna är inkopplade på varmvatten, så kan man nog utgå ifrån att det första som kommer in är kallvatten. Och det kan vara rätt många liter kallvatten.

Även OM det är varmvatten så håller vattnet knappast 60 grader. Om då folk tvättar med 60 graders program så måste maskinen värma vattnet en del.

En tvättmaskin drar rätt försumbart med ström, utom just för att värma vatten. Motor till trumman och diverse pumpar drar väldigt lite ström.
 
C Ceta77 skrev:
Ca 12-14 kW under ca 10 min (troligtvis fr 3 maskiner). Är ju ingen katastrof förbrukningsmässigt men då "effekttopparna" är viktiga för elkostnaderna vill vi ändå undersöka detta.
...och varmvattnet värms via fjärrvärme och inte el i vårt fall.
Lite OT

Ni borde kanske titta på att köra IMD i föreningen, om 12-14 kW är synbart för effekten kan den nog gömmas ganska bra i sammanlagringseffekt med alla lägenheter...

On topic

Ni borde ju ganska enkelt kunna kolla om ni har mycket fördröjning på varmvattnet till tvättstugan, en kötttermomteter till kranen i tvättstugan bör ju ge en hint iaf
 
H hempularen skrev:
Som sagt även om maskinerna är inkopplade på varmvatten, så kan man nog utgå ifrån att det första som kommer in är kallvatten. Och det kan vara rätt många liter kallvatten.

Även OM det är varmvatten så håller vattnet knappast 60 grader. Om då folk tvättar med 60 graders program så måste maskinen värma vattnet en del.

En tvättmaskin drar rätt försumbart med ström, utom just för att värma vatten. Motor till trumman och diverse pumpar drar väldigt lite ström.
VV är nog kring 60 grader skulle jag gissa om man inte blandat ut det på vägen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.