Har en krypgrundsavfuktare från Acetec av modellen PDX400 i mitt Älvsbyhus byggt 2019, enplans, på 150 kvm i Stockholm.

Installerade i månadsskiftet elmätare till denna med följande förbrukning per dag:
2023-08-01: 7 kWh
2023-08-02: 11 kWh
2023-08-03: 11 kWh
2023-08-04: 10 kWh
2023-08-05: 8 kWh
2023-08-06: 11 kWh

Jag reagerar på att det är hög elförbrukning men har inte riktigt något att jämföra med, samtidigt under denna korta mätperiod så har det ju varit regnigt.

Håller på att förbättra isoleringen i krypgrunden och har redan förbättrat tätningen av krypgrundsventilationen under mätperioden.

Jag tittar flera gånger per dag på manöverpanelen till avfuktaren och har någon enstaka gång sett den toppa vid 75 % luftfuktighet. Har även en annan hygrometer i krypgrunden på ett annat ställe med liknande siffror. Avfuktaren är inställd på att hålla 65 % luftfuktighet vilket ska vara standard. Min känsla är att avfuktaren försöker hålla det onödigt torrt.

Är detta en normal elförbrukning på min krypgrundsavfuktare?
 
Låter helt normalt.. jag höjde från 65 till 70 procent på min avfuktare, den drog närmare 400 kWh i månaden innan...
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Har en krypgrundsavfuktare från Acetec av modellen PDX400 i mitt Älvsbyhus byggt 2019, enplans, på 150 kvm i Stockholm.

Installerade i månadsskiftet elmätare till denna med följande förbrukning per dag:
2023-08-01: 7 kWh
2023-08-02: 11 kWh
2023-08-03: 11 kWh
2023-08-04: 10 kWh
2023-08-05: 8 kWh
2023-08-06: 11 kWh

Jag reagerar på att det är hög elförbrukning men har inte riktigt något att jämföra med, samtidigt under denna korta mätperiod så har det ju varit regnigt.

Håller på att förbättra isoleringen i krypgrunden och har redan förbättrat tätningen av krypgrundsventilationen under mätperioden.

Jag tittar flera gånger per dag på manöverpanelen till avfuktaren och har någon enstaka gång sett den toppa vid 75 % luftfuktighet. Har även en annan hygrometer i krypgrunden på ett annat ställe med liknande siffror. Avfuktaren är inställd på att hålla 65 % luftfuktighet vilket ska vara standard. Min känsla är att avfuktaren försöker hålla det onödigt torrt.

Är detta en normal elförbrukning på min krypgrundsavfuktare?
Är rimligt om den går mycket. Kan du höja börvärdet till 75% så bör du göra det.
Vilken temp har du nu i grunden?
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter helt normalt.. jag höjde från 65 till 70 procent på min avfuktare, den drog närmare 400 kWh i månaden innan...
Hur mycket fick du ner elförbrukningen av denna justering?
 
K Kane skrev:
Är rimligt om den går mycket. Kan du höja börvärdet till 75% så bör du göra det.
Funderar på det, men det är så klart en risk att göra det. Vill inte vara dumsnål. :)
 
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Funderar på det, men det är så klart en risk att göra det. Vill inte vara dumsnål. :)
Våga!
Från installationsmanualen för PDX-400,
Graf som visar relation mellan relativ fuktighet (RF %) och temperatur (°C) med riskzoner för mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Hur mycket fick du ner elförbrukningen av denna justering?
Kapade den med 75% typ... Verkar som plasten håller min fuktighet under 70-75 av sig själv, så den går betydligt mer sällan... Hittills verkar det vara under kraftigare regn... Men så står min kåk på en blandning av sand och berg...
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vilken temp har du nu i grunden?
20 grader just nu.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kapade den med 75% typ.
Kapar med runt 75 % av elförbrukningen genom att höja avfuktarens börvärde med 5 procentenheter, wow!

Då borde jag våga höja med 2 procentenheter i alla fall. :)

Håller du extra koll på krypgrunden efter denna höjning? Extra hygrometers? Oftare kontroll av krypgrunden? Eller kör du bara på och håller tummarna? :)
 
K Kane skrev:
Våga!
Från installationsmanualen för PDX-400,
[bild]
Höjer jag börvärdet till 75 % så tolkar jag det som att krypgrundsavfuktaren kör på tills luftfuktigheten är 75 % sen tar den en paus 4 h. Efter dessa 4 h testar den på nytt vad fuktigheten är, om den är över 75 % så kör avfuktaren den åter igen till den kommer ner till inställt börvärde.

Men kan ha uppfattat det fel, men om det är så som jag beskriver det så är det en risk att ha ett börvärde på 75 % då man väldigt ofta kommer ligga på en fuktighet över 75 %.
 
Det blir en sån kort period, mögelproblem slår inte ner som en blixt, det växer långsamt.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Kapar med runt 75 % av elförbrukningen genom att höja avfuktarens börvärde med 5 procentenheter, wow!

Då borde jag våga höja med 2 procentenheter i alla fall. :)

Håller du extra koll på krypgrunden efter denna höjning? Extra hygrometers? Oftare kontroll av krypgrunden? Eller kör du bara på och håller tummarna? :)
Jo, i början kollade jag mer noggrant, men klimatet där nere är exakt likadant som innan.. tror jag skulle kunna sänka ännu mer genom att fixa en del revor i plasten... Det är ofta fritt vatten under så.....
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Har loggat min i flera år och Augusti är den månad som avfuktaren jobbar hårdast.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
D Daniel Kron skrev:
Har loggat min i flera år och Augusti är den månad som avfuktaren jobbar hårdast.
Vill du dela med dig av data 1 år tillbaka per månad? Vore intressant så jag kan jämföra.
 
Ok detta är 2022 Jan-Dec:
25, 22, 24, 19, 25, 50, 51, 67, 44, 48, 41, 30
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.