Hej alla!

Jag och min fru kollade ett hus i veckan som är mycket intressant. Dock är driftskostnaden väldigt hög. Jag är ganska ny och okunnig på området men vad säger ni om siffrorna nedan? Är detta normala siffror för vattenburen värme osv?

golvyta cirka 160 kvm (varav 137 kvm boyta samt 23 kvm biyta
Uppvärmning: El, vattenburen värme,solfångare samt accumulatortank.Vattenburen golvvärme
Driftskostnad
Elkostnad: 29 400 kr/år
VA: 4 100 kr/år
Renhållning: 2 200 kr/år
Väg och samfällighet: 6 000 kr/år
Försäkring: 2 400 kr/år
Totalt: 44 100 kr/år
Kommentar: El avser både uppvärmning samt hushållsel
Energiprestanda: 102 kWh/kvm och år

Mer info om huset finns här:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ5020_1217271787

Tack på förhand!
 
Låter fullt normalt.
En värmepump skulle nog halvera elräkningen.
 
Hur gammalt är huset?
Är energiförbrukningen påverkad sedan huset byggdes, i form av utbyt av fönster, vindsisolering, fasadbyte/tilläggsisolering, L/L-värmepump osv?

Annars ser siffrorna ganska normala ut.
Fast kostnaderna för VA, renhållning och väg ser på tok för höga ut.
500 spänn i månaden för väg? Motorväg fram till farstutrappan?
Är det i Sverige?
 
Tittade just på bilderna. Rys!

Vitlaserat altandäck, kul att måla varje år.
Tomt 496 m2.
Har själv bott några år med 425 m2 tomt. Vi var liksom aldrig utomhus. Fanns inte plats för det.

Detaljer, men nja, sicken skokartong till hus. För mer än två mille? Utanför Borås!
 
KnockOnWood skrev:
Annars ser siffrorna ganska normala ut.
Fast kostnaderna för VA, renhållning och väg ser på tok för höga ut.
QUOTE]
Väghållningen ser hög ut men när det gäller VA och RH är dina uppgifter betydligt lägre än vad min kommun debiterar. Det beror alltså mycket på var fastigheten är belägen.
 
Jag tror bara att säljaren varit ärlig. Det är lockande att bortse från fasta avgifter, nätkostnad mm när man räknar på vad elen kostar vilket ger ett helt annan bild.
 
Låter rimligt.
Det avgörande är hur du värmer den "vattenburna" värmen och i detta fallet så är det enbart el under det halvår när du har störst förbrukning.
Men kostnaden för uppvärmning varierar också beroende av hur kall vinter man har och elpriset under den perioden.
Och framför allt vilken innetemperatur som man har och förbrukning av varmvatten.
Så du kan inte entydigt säga att er kostnad blir densamma då ni kanske har andra krav på innetemp, nyttjar mera varmvatten och flera elförbrukare.
 
Värmer man med bara EL så är det ju inte så mycket. Det var ju vattenburet system så du bör ju kunna byta till en luft-vattenvärmepump och därmed sänka kostnaderna.
 
Jag tycker elkostnaden låter ganska hög. Det är ju endast 137kvm boyta, byggt -79 och de har solfångare. Inte orimligt på något vis förstås men något säger mig att nuvarande ägarna inte snålat på värmen.
 
Elkostnaden behöver ju inte säga så mycket egentligen.... 29400kr/år.... javisst men har dom ett uselt tillsvidareavtal för tex 3kr/kwh så är ju förbrukningen under 10000kWh vilket känns bra. å andra sidan kanske dom har ett superavtal för 50öre/kwh och då drar ju huset 60000kWh per år.
Har du nån siffra på vad dom räknat med?
 
Väg och samfällighet lät högt, men det beror ju på läget. Elkostnaden är inget uppseendeväckande.
 
Tack så hemskt mycket för informationen! Får se hur vi gör med detta. Driftkostnaden var det enda jag reagerade på annars ser det bra ut, beläget bra osv. Angående tomten 496m2: Detta får jag kolla upp, var ju bara lite framför huset och lite bakom så vart resten är vet jag inte :)
 
para skrev:
Elkostnaden behöver ju inte säga så mycket egentligen.... 29400kr/år.... javisst men har dom ett uselt tillsvidareavtal för tex 3kr/kwh så är ju förbrukningen under 10000kWh vilket känns bra. å andra sidan kanske dom har ett superavtal för 50öre/kwh och då drar ju huset 60000kWh per år.
Har du nån siffra på vad dom räknat med?
Precis, det borde väl stå kWh i informationen om något.
 
para skrev:
Har du nån siffra på vad dom räknat med?
Skall kolla i papprena när jag kommer hem! :)
 
Tycker det verkar rimligt. Inte minst eftersom man som fotbollsintresserad skåning uppmärksammat att det inte ens går att odla gräs i Borås, måste vara arktiskt klimat där.

OT: Jag hade helt klart räknat med deras uppgifter i min budget. Att det sedan bör finnas goda möjligheter att komma under ser jag bara som en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.