Hej!
Vi har planer på att köpa ett annat hus, det är 280 kvm stort plus garage och driftkostnaden är 42500kr per år. Jag tycker det låter mycket då det är bergvärme som uppvärmning med element, bergvärmen installerades 2000.
Min fundering är om det kan vara så att det inte finns någon värme i det borrade hålet och att elpatronen går in och värmer istället, är det någon som har någon idé eller tanke vad jag ska göra/ kontrollera innan eventuellt köp av huset?
Tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning
Fredrik Antonsson
 
Ingår annat än värme/el i mäklarens post " driftkostnad"? Där brukar även försäkring, v/a m.m ingå.
 
Nu vet vi inte vart i landet huset står eller vilket årtal de är ifrån eller hur stor del av driften är till värme.

Bergvärme är inte en garanti för billig uppvärming. Har man en underdimensionerad värmepump som går som en ren elpanna redan efter några minusgrader ute så blir det inga roliga siffror. Och jag tror att det är förmodligen det som händer här.
År 2000 så dimensionerade man helt annorlunda jämfört idag. Idag kör man 100% täckning vid dimensionering. 2000 körde man oftast kanske 60% energitäckning och resten på el-spets. Har installatören varit ful så har han dimensionera för ännu lägre täckning för att hålla nere priset för att vinna affären.

Ta reda på vad det sitter för grejjer där idag och hur djup borra det är så kan vi hjälpa dig mer.

Om installationen är från 2000 så sjunger den på sista versen redan nu. Så skulle jag kalkylera med ytterligare 90-120k för ny värmepump och eventuellt en kompleterande slinga markvärme.
Payback tiden borde vara kort med tanken på siffrorna. Om vi antar att hushålls elens förbrukning är normal i de siffrorna.
 
Jonatan79 skrev:
Ingår annat än värme/el i mäklarens post " driftkostnad"? Där brukar även försäkring, v/a m.m ingå.
V/A försäkring och renhållning ingår i driftkostnaden.
 
Huset är utanför Vimmerby i småland och är från 1973. Hörde med en kompis som har liknande yta och årtal på hus, hans driftkostnad ligger på 25000 och de har två hål borrade. Så det är säkert så att kapaciteten på anläggningen är för liten i förhållande till storleken på huset.
När vi tittade på huset första gången så var det ett felmeddelande på bergvärmen där det stod: "pressostat högt tryck" det var likadant en månad senare när vi tittade på huset. Det kanske är ett tecken på att anläggningen inte orkar med? Enligt mäklaren var det luft i systemet, men han går ju förstås inte att lita på..
 
peternicklas
Och en anläggning som är 16 år kanske har gjort sitt.
 
Hur mycket av driften går till bergvärme/el?
 
Luft, smuts eller dålig cirkulation på värmebäraren. Strul med växelventilen.
Kan vara det som orsakar driftkostnaden. Man har kört den som elpanna i stället för att bli kvitt problemen.

Kan inte svara på om anläggningen är underdimensionerad. Skulle behöva mer fakta.Effekt pump och djup borra. Du ska inte titta blint på borrdjupet bara.Effekten på pumpen är dimensionerande i första hand. Det finns alltid energi att hämta från hålet. Det du förlorar är effektivitet i från för grunt hål (COP).För grunt så kan slangarna "frysa" också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.