Gokväll.
Jag har installerat bergvärme för två år sedan och det har fungerat mycket bra förutom på en punkt. Nivån för köldbärarvätskan varierar otroligt mycket mellan sommar/vinter. Under sommarmånaderna sjunker nivån såpass mycket att jag måste fylla på vätska i behållaren, för att sedan tömma ut det till vintern igen då nivån stiger. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det? Pumpen är en thermia diplomat optimum pch jag har ett hål på ~ 200m. Firman som installerat pumpen har lagt ner, så tyvärr går det inte att ta det med dom.

Hjälp.
 
Det verkar suspekt. Nivån borde sjunka något på vintern när vätskan blir kallare. Hur mycket pendlar nivån? Varför måste du tömma ut vätska?
Kan du ta en bild på hur expansionskärlet är kopplat?
 
Nivån i behållaren pendlar från att på vintern stiga så mycket så det blir fullt och trycker ut vätska, till att på sommaren bli tomt.

Här kommer en bild.
 
  • Expansionskärl med synlig vattennivå intill kopparledningar i ett hushålls installationsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm.. har du kollat vad du har för temperaturer på köldbäraren på vintern kontra sommaren?

Är det ordentligt tätat mellan säkerhetsventilen och plastkärlet? Kommer det vätska där i mellan när det blir fullt, eller är det säkerhetsventilen som öppnar?
 
Nej, jag har inte kollat temperaturen på vätskan.
Det är säkerhetsventilen som öppnar.

Jag tänkte faktiskt lösa problemet med att montera en dubbelt så stor behållare för vätskan, men var inte så lätt att hitta.
 
Jag skulle nog hellre montera ett tryckkärl då, men det löser inte de kraftiga pendlingarna. Säkerhetsventilen öppnar ju normalt vid 3 eller 4 bar, så det rör ju sig om större pendlingar än normalt.
Kolla gärna vad du har för temperatur på köldbärare in och ut, för tillfället.
 
In 3, ut 6.

Bifogar bild. Förra veckan var nivån i höjd med pekfingret.
 
  • Hand pekar på nivån i en vit expansionskärl med rörkopplingar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att du värmer upp en pool på sommaren?
 
Nej, ingen pool. Endast varmvatten på sommaren.
 
H HerrK skrev:
In 3, ut 6.

Bifogar bild. Igår var nivån i höjd med pekfingret.
In 3 och ut 6 låter ju tokigt. Det borde vara tvärtom annars värmer du ju borrhålet...
 
My bad. Glömde minustecknet.:rofl:
 
Misstänker att du delvis fryser hålet som komprimerar slangarna.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
H HerrK skrev:
My bad. Glömde minustecknet.:rofl:
Aha. Pust.. :) Men med de låga temperaturerna så borde vätskenivån sjunka istället. Mycket märkligt.
 
Jarlingar har en poäng. Så kan det vara. Det känns lite som underdimensionerat borrhål om det blir så kallt redan så här tidigt på vintern.
 
L lordi skrev:
Jarlingar har en poäng. Så kan det vara. Det känns lite som underdimensionerat borrhål om det blir så kallt redan så här tidigt på vintern.
Aha. Men då får jag nog leva med det tills nästa sommar. Jag har ju 45m foderrör i hålet och slangarna ligger på ca 1m djup. När dom borrade hålet fick dom göra ett omtag då foderrören small av på ca 30m i det första hålet som ligger ca 20cm från det hålet jag använder. Jag får testa lägga markisolering över hål och slangar när tjälen släppt.

Edit:
"Blindhålet" ligger öppet så kylan tar ju sig långt ner där. Det blir att årgärda detta till sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.