Funderar på att köpa en mindre tvåa på 50 kvm... lite litet känner jag men till saken hör att det ingår ett vindsförråd på säg 25kvm som ligger direkt ovanför vardagsrummet... Det är en råvind så den är oisolerad med allt vad det innebär, min fundering är på om man har någon som helst möjlighet att inreda en del av detta förråd till ett hobbyutrymme? Den grövsta varianten är ju att bara avgränsa med plywood och möjligen tapetsera/måla, annars kan man ju alltid isolera en "låda"...

Föreningen består i övrigt av ett tvåvåningshus med 8 lägenheter.

Vad tros om detta, problem möjligheter osv?
 
Hobbyutrymme vet jag inte hur man skall se på.

Om du skulle vilja införliva utrymmet i din boyta så måste du köpa ytan av föreningen trots att den redan finns som förråd. Det innebär att andelstalen som styr fördelningen av kostnader i föreningen måste räknas om. Om du vill ha det som typ verkstad så är jag inte säker på att du nödvändigtvis måste räkna in det i din bostadsrätt, men föreningen kan troligen förelägga dig att inte använda utrymmet på det viset.
 
Tack för svaret!

Nej visst är det inte helt självklart hur man bör se på ett hobbyutrymme/verkstad?

Hur skall man göra för att få klarhet i vad som kan tänkas gälla i det här fallet?

1. Defineras ett hobbyutrymme som boyta?

2. Kan BRF neka mig att nyttja förrådet som verkstad sålänge det inte ränkas som boyta?

3. Om de inte kan eller inte vill neka mig att göra det, vad behöver man göra i övrigt förutsatt att det inte räknas som boyta?
 
Jag är ganska säker på att föreningen kan neka dig att använda det för något annat ändamål än ren förvaring. Därmed inte säkert att de har några synpunkter. Enklast är att du kontaktar ex. ordföranden och frågar, det är alltid en bra åtgärd att kontakta orföranden innan man köper en bostadsrätt. Det kan finnas mycket information om ex. hur han ser på föreningen ekonomi (eller avskräckade med en ordf. som har noll koll).

Oavsett om föreningen verkligen har rätt att neka dig eller ej, så är det aldrig bra att driva en sådan sak mot föreningen, dels bör man betänka att man själv är den del av föreningen, bråk med styrelsen är i någon mån att bråka med sig själv. men även så har föreningen ett ganska mäktigt tolkningsföreträde av stadgar och bostadsrättslag. Föreningen kan förelägga dig att sluta snickra (eller vad du nu tänker dig) på vinden, och hota med att förverka bostadsrätten. I det läget kan du vägra, och låta tingsrättten avgöra om föreningen har rätt eller ej, förlorar du där så räcker det inte för dig att vidta rättelse, dvs. sluta snickra, du har förlorat din bostadsrätt oavsett.
 
Förråd är inget man garanterat har för alltid. Ifall t.ex en ventilationstrumma behöver byggas kan du bli anvisad annan plats för förråd. En brf kan t.o.m. slopa förråd helt, till förmån för t.ex vindslägenheter eller samlingslokal.

Finns det ingen överblivet källarrum som ni skulle kunna ha som gemensamt snickarrum?
 
Du borde kanske fråga kommunens bygglovsavdelning också. Räddningstjänsten kan också vara intresserad.
 
Har pratat med ordföranden i föreningen och har har inga som helst synpunkter på att jag brukar utrymmet som en hobbylokal eller vad jag nu vill göra, att sätta upp lite plyfa och måla för att få känslan av ett "rum" var inte heller något han såg några problem med så att jag får motstånd ifrån brf är inte troligt...

Men som kaavard säger, är det nödvänligt att kontakta någon myndighet? Inser att man alltid kan kontakta för att vara på säkra sidan men någon som vet vad som gäller eller var man kan läsa lagar/stadgar som rör det?
 
Vad skall du göra utrymmet? Måla tavlor, köra bilbana, knyppla, eller?
Skall du syssla med en "ofarlig" verksamhet så skulle inte jag fundera så mycket. Följ det som ordförande och styrelsen säger så är du nog hemma.
 
Tror jag går på vad han säger, inte troligt att någon kommer klaga till någon myndighet.. Det är ofarliga saker givetvis, har alltid små projekt igång och jag vill slippa ha massa saker framme i vardagsrummet hela tiden =)
 
När jag ägde hyreshus var det tvunget att vara galler mellan källarförråd på grund av brand/släckning... samma borde väl gälla för vind? gillar idén annars. När jag bodde i bostadsrätt hade många grannar sina garage som verkstäder för mc och bil utan att någon invände...
 
Jag har använt mitt vindsförråd som hobbyrum av och till. Det är stekhett på sommaren och kallt
på vintern och ibland riktigt behagligt. Är också med i Brf styrelse och det har aldrig varit några
diskussioner om hobbyrummet (som jag inte gjort så stort väsen av). Kan tänka mig att det kan
bli diskussion om elen. Någon kanske ställer upp ett frysskåp, nån annan vill ha en server stående,
allt detta drar el som föreningen inte vill betala plus risken att något kan hända. Mitt förråd är
granne med ett eluttag och jag satte upp en grenlist och en lysrörslampa men är alltid noga med
att koppla bort när jag inte är där. Satte också upp några OSB-skivor som jag rollade vita för att
få lite insynsskydd. Min största invändning mot hobbyrum på vinden är som sagt temperaturen och
därför engagerade jag mig att göra i ordning ett rum i källaren som var outnyttjat.

Den händige som är spekulant på en Brf-lgh kollar med fördel upp om det finns något hobbyrum...
Äldre hus brukar ofta har en del kvarglömda utrymmen som varit pannrum, oljecisternrum och
liknande som blir över när det kopplas in fjärrvärme - sådant kan användas till mer kreativa saker.
 
  • Gilla
ota_boisch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.