Hej!

Jag tänkte fixa ett biorum i garaget genom att slänga upp (eller egentligen snarare flytta och bygga ut) en innervägg i vårt befintliga oisolerade garage och därmed helt dela upp utrymmet i ungefär 19 kvm garage och 14 kvm biorum.

ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den befintliga väggen tänkte jag alltså flytta mot mitten av garaget och bygga ut så att det delar upp utrymmena (alltså förlänga till andra långsidan).

Okunnighet förhindrar mig från att fortsätta så jag söker hjälp och hoppas finna det här :) de frågor jag just nu har rör:

Betonggolvet

Jag har hört väldigt olika gällande golvet i garaget. Det är betonggolv, men mer än så vet jag inte, blev inte klokare av att leta i huspärmen heller. Funkar det att jag lägger Nålfiltmatta (som ju tydligen "andas") direkt på betongplattan eller måste jag lägga fuktskyddsmatta (platonmatta), cellplats på det och slutligen flytande golv (golvspånskiva och sedan heltäckningsmatta?).. har hört att detta kan verka omvänt om det idag inte finns fuktproblem.. planen är alltså att ha en heltäckningsmatta ytterst/överst, men har ingen aning om något krävs under detta. Bifogar bilder som kanske kan vara ledtråd för någon klok människa som kan hjälpa mig lista ut vad som egentligen gäller i mitt garage.

Har hört att trä/virke inte ska vara i kontakt med betongplattan, antar att det är därför man har något mellan den befintliga innerväggen och som man ser nedan:
IMG_0644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot ligger ju alla reglar i ytterväggen lite motsägelsefullt på plankor som ligger i direkt kontakt med golvet som ni ser nedan:
IMG_0645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad innebär detta? Kan jag köra nålfilt direkt på betongplattan eller får jag problem alt. förlorar jag mycket värme på detta?

Ventilation

Just nu finns högt placerad ventil för frånluft som kommer hamna i biorumsdelen och lågt placerad ventil för tilluft i garagedelen, jag antar att jag bör göra ett likadant hål i innerväggen/mellanväggen för att få ett flöde, spelar denna placering roll? Behöver jag fläkt eller något mer än det som finns där idag, eller är det bara att göra hålet i nya väggen, köpa passande invändiga ventiler och allt gott?

IMG_0649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värme

Garaget kommer isoleras med 95mm isolering och ångspärr/åldersbeständig plast/folie kommer sättas på detta, innan jag sätter osb och gips. Vindskydd och luftspalt finns närmast yttervägg. Tak isoleras självfallet på liknande vis, möjligtvis tjockare isolering. Golv vet jag som sagt ännu inte, mer än att det blir heltäckningsmatta överst.

För att kunna använda biorummet året runt tänkte jag sätta dit en tidsinställd 1000w radiator. Kommer detta räcka?

Tack för all hjälp jag kan få!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.