Hej!

Jag sysslar med modelljärnvägar och skulle behöva ett stort hobbyhus på minst 150 kvadratmeter. Om jag bygger huset på min tomt, ett enkelt hus, ett enda rum, inga fönster, bara en dörr, inget vatten och avlopp men el och värme såklart. Den närmsta liknelsen borde bli ett garage. Vad skulle bli billigast? Trähus, betong, tegel? Vad uppskattar ni kostnaden till?

Tacksam för svar.
Peter
 
Mikael_L
Trähus med träbjälklag på plintar. Om markförhållanden tillåter det.

Min gissning blir ca 1200-2000:- /kvm i materialkostnad för ett enkelt hus på plintar.
Då tänker jag på billigaste snikigaste materialet överallt, typ billigaste betongpannorna och billigt click-golv osv. Samt lite halvrisigt isolerat.
Ingen värme och vent heller. Men ett par elradiatorer och en paxfläkt kostar inte mycket.

Ska du leja snickare så tillkommer väl en ca 5 timmar /kvm, dvs runt 2000:- /kvm.

Sen finns det ju en massa tillkommande byggherrekostnader. Bygglovavgift, byggfelsförsäkring, ev färdigställandeskydd, ev kvalitetsansvarig, ev konstruktionsritningar osv osv. Det kan snabbt dra iväg till över 100 papp där, i "onödiga" kostnader.

edit:
Nu får andra säga till, om ni tycker jag kalkylerar för optimistiskt. En sjukdom jag har :D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.