Hej!

Kom hem från jobbet vid 18.30 tiden varpå det har varit strömavbrott i ca 1 timme.
Efter 30 min så kom strömmen tillbaka.

Men då jag tittar i proppskåpet så har jag ett relä för frotsvakten.
Den har fram tills nu lyst rött, dvs värmekabeln i vattnet in har varit på.

Men nu lyser den grönt, dvs jag tolkar det som om den inte tycker att den behöver värma.

Verkar lite skumt då det är -10 grader ute.

Vad tror ni?
Har den pajat, varpå jag är illa ute?

Tacksam för svar och gissningar.

Mvh
Fredrik
 
Dra på tusan, medans jag satt och skrev här, så har den rackarn slagit om till rött.
Nu känns det lite bättre!

Mvh
Fredrik
 
Är det en mikroprocessor inblandad, så samplar det antagligen ett större antal "mätningar" av temperaturen innan den "bestämmer sig" att det är minusgrader... Därför en viss tillslagsfördröjning....

Alternativ två är att det är en enhet som har så stor installerad effekt att den faller under kravet att den inte får slå till förbrukaren direkt efter att strömmen kommer tillbaka... Typ större elpatroner...
 
Hm!

Mycket intressant.

Jag vet tyvärr bara att det är en värmekabel som suttit i ca 10 år. Så det låter lite väl avancerat med microprocessor. Fanns det på den tiden?

Någon elpatron är det inte, det vet jag med säkerhet.

Så det faller väl mest under alternativ ett. Men det låter lite väl hightech, men det kanske är det det är ändå.

Tusenntack för svaret!

Mvh
Fredrik
 
Den första mikroprocessor lanserades i början av 70-talet om jag minns rätt. De har blivit billigare och mer avancerade sedan dess, de har varit vanliga i prylar sedan slutet av 80/början av 90-talet. I slutet av 90-talet kom processorer som var billiga och relativt lätta att konstruera med, typ Microchips Pic-processorer, så det är inte alls orimligt att det sitter en processor i din värmare. Men en fördröjning/hysteres kan även byggas med äldre logik eller transistorteknik som funnits sedan 60-talet.
 
Tusen tack för det intressanta svaret!
Ja då tyder det på att det är en MP inblandad.
Mvh
Fredrik
 
Det finns (överkompicerade) golvvärmetermostater som just fungerar så (jag har ett par), de fördröjer tillslaget litet.. En mikroprocessor är som sagt idag ngt som sitter i nästan allt som har el anslutet till sig..
(En 8 bitars FLASH-PIC kostar inte många kronor, mycket billigare att programmera en sådan än att utveckla logik-kretsar eller ASICs för en viss funktion, om man inte har extrema volymer på produkterna )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.