Skall bygga ut ca 35 m2 och tänkte montera in fasta träfönster helst med alubeklädd utsida (mkt väderutsatt sida) därtill vill vi ha utanpåliggande spröjs helst i plast el likn i stil med någon av de bifogade bilderna.
Frågade Elitfönster om detta men de kunde bara erbjuda mellanglasspröjs och så mycket vill vi inte tulla på utseendet.
Någon som kan hjälpa oss med tips vart vi kan vända oss? vi vill ju helst inte ha träfönster och glasdelade spröjs med tanke på att vi inte vill måla ihjäl oss vid underhåll mm.

Tackar på förhand för hjälpen!!
 
  • ruta.gif
  • romb.gif
http://www.leiab.se/default.aspx där kan du beställa fönster i de mått du vill ha och med spröjs enligt dina önskemål. Utsida och spröjs i aluminium.
 
Tackar för tipset!

Skall kolla upp ngn återförsäljare som kan hjälpa mig vidare :)

Är tacksam om flera alternativ för prisjämförelser mm.

/Torparen
 
Du kan ta direktkontakt med fabriken.
 
Lösa spröjs är lösa..
 
Jag kollade på vår franska balkong och vi har aluminiumfönster med aluminiumspröjs som troligtvis är löstagbara ( fast de sitter hårt ) Vi har sp fönster/dörrar till hela huset. Måste det vara elite?
 
Torparen1 skrev:
Frågade Elitfönster om detta men de kunde bara erbjuda mellanglasspröjs och så mycket vill vi inte tulla på utseendet.
Det där tycker jag låter lite konstigt! Vi har fönster från Elit med löstagbara aluspröjs. Hade dom ngn anledning till att det bara fanns mellanglasspröjs? För om det inte är speciella spröjs för just fasta alufönster, så har dom.
 
Men varför vill du ha alu-fönster med vanliga plastspröjs? Det kommer ju se knasigt ut om nåt! En annledning till att Elit inte kan erbjuda vanliga plastspröjs till alufönster kan vara att dom använder olika sorters gnetter till alufönster än träfönster att fästa spröjsen med, å passformen och hållfastheten inte går att få ihop med alu och plast blandat.
 
Velfac 400 heter ett fint fönster med spröjs där du väljer fritt. Kolla på VELFAC.SE
 
Hej hej!

Just elit behöver det inte vara och inte heller plastspröjs som sagt.
Jag vill ha ett så underhållsfritt spröjs som möjligt i de utförande som bilderna visar i fasta fönster, helst aluklädda på utsidan, dock inte mellanglasspröjs då detta ser urdumt ut enligt min mening.


Hoppas detta kan hjälpa,

m vh/

Torparen
 
Angående plastspröjs... Våra plastspröjs från SP har träplugg som håller ihop dem, där har vi den svaga punkten. Troligtvis kommer vi att behöva byta ut dessa träbitar om några år, så speciellt underhållsfria är inte plastspröjs från SP fönster. ( vi har alltså både trä- och aluminiumfönster med spröjs)
 
Det finns inga underhållsfria " lösa " spröjs! de skall monteras av vid fönsterputsningen och det är lite pyssel om man har många spröjs.
 
Otroligt fina fönster- och dörrpartier av bilderna att döma! Men nånting säger mig att de trots allt skulle göra sig bäst i trä...
 
Vi har Elite-fönster i trä med utanpåliggande spröjs som också är i trä. Det är inte så fasligt mycket underhåll på dem trots att det är trä och de är från -75. Jag skulle se det som ett alternativ om det är svårt att få tag på annat.
Som Maggan9 skrev så är träpluggen den svaga länken i det hela. Behövs bytas ut bortemellanåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.