Hej

Vi har en liten tomt på ca 23,5 * 26 meter i ett helt nytt tomtområde. Vi vore otroligt tacksamma om vi kan få lite input på hur vi bäst placerar ett hus som vi vill ha på våran tomt.

Se bifogad tomtkarta / detaljplan för mått. Kanske också ska tillägga att vi har fått muntligt godkännande av våra snälla grannar (i öst och väst) att komma närmare tomtgräns med CP alt. garage och att vägen utanför tomten endast kommer att användas av några grannar och vilsen/nyfiken övrig trafikant.

Vi väljer mellan tre hustyper i 1,5 plan som alla har de ungefärliga måtten 8 * 13,5 m (utv) i bottenytan och vi har fått förslag på att placera ett av husen enligt bifogad skiss för att maximera sol på tomten. Hur ser detta ut? Är det otroligt fel att placera ett 1,5 plans hus 4-6 meter från gatan (då med terrass mot baksidan) för att få en större skyddad baksida (som vi helst vill ha), som visserligen blir skuggig? Kommer hela insidan att ligga i skugga under större delan av dagen?

Alternativmodellen har entrén på gavlen med utgång till altan på andra gaveln. Tanken vi har är att placera detta hus med entrén ca 4-5 meter från gatan så långt till höger som möjligt på tomten, för att få lite tomt på baksidan av huset. Hur låter detta?

Alla tankar uppskattas!


Bilden blev liten så jag redigerar:
- För byggnader närmare än 4,5 meter till tomtgräns erfordras tillstånd
- Bostadshus minst 3 m från gata
- Garage minst 6 m från gata

MVH

Klas och Eva
 
  • tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fundera på vad som är viktigast - sol på morgonen, mitt på dagen eller kvällen. Om kvällssolen är viktigast är varianten med gavel mot vägen och placering till höger antagligen att föredra.

Ett annat tips är att tillbringa mycket tid på tomten vid alla tider under dagen och se var solen skiner in. Tänk också på att solen går upp och ner i olika väderstreck vid olika årstider - på sommaren går den snarare ner i nordväst och på vintern i sydväst.
 
För att ge er bästa rådet vet man för lite om tomtens omgivning. Ni bör anpassa huset efter hur grannarna byggt eller tänker bygga. Också tomtens höjdkurvor och eventuell utsikt har betydelse. Med dessa förbehåll tycker jag inte alls det är någon dum idé att lägga huset så nära gatan som ni bara får.

Vi talar om en 1,5-plansbyggnad med kanske max 45 graders taklutning. Middagssolen kommer därför att - åtminstone på sommaren - skänka gott om sol över takåsen ner på baksidans trädgård. Längst skugga kommer villans gavlar att sända morgon och kväll. I tomtens norra kant får ni förnämlig fullsol dygnets alla soltimmar (såvida inte grannarnas hus och växter ställer till det). Också mot gatan får ni gott om sol till planteringar på en trevlig entrégård.

Kontakta en trädgårdsarkitekt INNAN ni bestämmer er för huset! Då slipper ni dubbeljobb, och kan snabbt göra mycket av det grova trädgårdsjobbet med stora rationella maskiner samtidigt som ni återfyller runt grunden.
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
För att ge er bästa rådet vet man för lite om tomtens omgivning. Ni bör anpassa huset efter hur grannarna byggt eller tänker bygga. Också tomtens höjdkurvor och eventuell utsikt har betydelse. Med dessa förbehåll tycker jag inte alls det är någon dum idé att lägga huset så nära gatan som ni bara får.

Vi talar om en 1,5-plansbyggnad med kanske max 45 graders taklutning. Middagssolen kommer därför att - åtminstone på sommaren - skänka gott om sol över takåsen ner på baksidans trädgård. Längst skugga kommer villans gavlar att sända morgon och kväll. I tomtens norra kant får ni förnämlig fullsol dygnets alla soltimmar (såvida inte grannarnas hus och växter ställer till det). Också mot gatan får ni gott om sol till planteringar på en trevlig entrégård.

Kontakta en trädgårdsarkitekt INNAN ni bestämmer er för huset! Då slipper ni dubbeljobb, och kan ni snabbt göra mycket av det grova trädgårdsjobbet med stora rationella maskiner samtidigt som ni återfyller runt grunden.

Håller med, prioriteringar ändras över tiden och den villaidyll som har funnits i många år med huset långt in på tomten med en i det närmaste golfbanemässig gräsmatta framför är fruktansvärt opaktiskt och jobbigt att hålla efter. Idag vill de flesta ha rejäla trädeck med dyra teakmöbler och en grill som kostar mer än spisen inne i köket kostar. Undet årets varma månader lever även vi nordbor på altanen så mycket vi kan och vill kanske inte leva detta livet mot gatan utan föredrar en skyddad plats i lä bakom huset. Med detta i åtanke så föredrar jag att huset placeras så att det ger mest plats innanför huset och huset så nära vägen som möjligt. En variant är att försöka med hjälp av garaget få en vinkel där det är lä och mycket sol.
 
Snailman
Nuvarande hus är som ovan (gatan på norrsidan) , men kommande hus blir långt in på tomten (gatan på södersidan, medvetet val) med sovrummen mot baksidan (störs inte av biltrafik) samt blir inte varma som åt söder väster, kök mot framsidan, biorum åt baksidan trädäck har jag tröttnat på att olja = flisor:) så det får bli stensatt uteplats på framsidan

jag har alltså prioriterat ner uteplatsen så allt annat blir som jag vill istället...
 
Tackar för sunda tankar. Då våra grannar på respektive sida ska bygga tvåplanshus, som kommer att stjäla lite morgon och kvällssol, så kommer vi ändå att placera huset ungefär som på skissen för att maximera tomtens soltimmar.

Uteplats blir i vinkeln mellan garage och hus, med någon form av extra insynsskydd i den främre garagekanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.