Hej, har precis hittat en tomt som vi kommer vara med och bjuda på. Börjar snurra i huvudet vilket hus och budget vi skall hålla. En plan eller 1 1/2 plan. Känns som man får mer hus för pengarna om man välje ett 1 1/2 plan. Har tittat på hjältevadshus. Någon som har tips och idéer. Känner mig väldigt novis :rolleyes:

Jungfrun
 
Hyffsat hus men grunden är tveksam. Själv skulle jag kolla på något hustillverkare som erbjuder platta på mark.

Brukar förorda skidstahus eftersom deras fabrik ligger 3 kilometer härifrån (jobbar ej där men) och vet att de bygger relativt bra/prisvärda hus.
 
Tack för tipset. Viktigt med grunden. Har läst tidigare inlägg om platta, krypgrund. Tanken föresvävande precis, hoppas att de utvecklat detta. Får undersöka vilka möjligheter som finns att välja annant alternativ.

Jungrun :surprised:
 
Hjältevadshus har väl "platta" på mark, eller fylld krypgrund, om man nu vill kalla det för det...
I alla fall samma grund som Modulenthus bygger med...
Se länk: http://modulenthus.se/energysmartsystem/
Ska visst spara en hel del på uppvärmningskostnaderna.

/Daniel
 
Japp, krypgrunden är borta..
 
Vad bra. Då är ett frågetecken uträtat. Någon som har några bra eller dåliga erfarenheter ang. husbygge?
 
Det verkar som om det finns både nöjda och missnöjda kunder till de flesta hustillverkarna.
Kolla under "Referenser Hustillverkare" överst på forumet.

Annars är det upp till ert eget tycke och smak, samt budget förstås.
Jag har sett de flesta sorter uppföras i min mor & fars kvarter, då dom var först på detta område.
Dom byggde ett Modulenthus, med den nya grunden.

Jag har inte byggt själv, men skulle nog vilja slå ett slag för de prefabricerade husen - Modulent, Hjältevad, Älvsbyhus osv.
Modulsystemhusen står färdiga med åtminstone någolunda klara tak på en dag.
I samma kvarter finns det hus som står med färdiga väggar, fast utan tak i veckor och det är inte utan att man undrar lite hur det blir med torkningen i dessa.
Byggtorkarna måste snurra på högvarv i ett sånt här, när taket väl kommit på...

//Daniel
 
Tack för tipset, modulenthus. Har nu varit inne och kollat. Det verkar vara bra planlösnigar och lite lika i utformandet som Hvh. Det måste vara viktigt att inte få in fukt i huset utan bra om det redan från början är torrt. Vilket bra forum, kommer säkert snart med fler funderingar. Alla tips och idéer är lika välkomna :)
 
St Annas Hus har samma grund som dom övriga har ni kollat dom??
 
Ang grund så är gjuten platta med värmegolv överlägset andra system oavsett vad de kallas. Dock är det dyrare.... Men plånboken styr ju mycket i ett husbygge och att det är ju få förunnat att välja dyrt eller billigt. För det flesta står valet mellan att bygga det man har råd med eller inte als.

Ang det med lösvirke och fukt kontra prefab inomhusbyggt så är det ingen stor grej att lägga någon vikt vid. Det har satts upp t.ex Älvsbyhus i hällregn med pissblöt isolering som följd, det torkar inte upp särskilt lätt. I det fallet kanske en trästomme med tak över som fått torka lite varit bättre innan isoleringen kommer in i väggarna.
Det är nog viktigast med ett bra snickarlag som kan montera och är noga med att täcka om det regnar, det sätts massor av hus i regn och seriösa husföretag har beredskap för detta.
 
Vi får se vad som blir med våra husbyggar planer. Det är ju verkligen en kostnadsfråga. Idag bor vi i ett stort hus med mycket förvaring, svårt att hitta ett nybyggt med samma utrymmen som inte kostar skjortan. Funderingarna går även till att fortsätta renoveringarna i det befintliga huset. Snurra i skallen, bygga nytt eller inte. Har tittat i prislitsorna och så fort man vill ändra så drar kostnaderna iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.