Hej,

Är det nån som kan förklara materialskilnaderna mellan Hjältevadshus och Älvsbyhus. Jag vet att Hjältevadshus använder Elit-fönster som ska vara bra, men jag vet inte vad Älvsbyhus har. Vad finns det mer rörande materialdelar som skiljer. Saker som kan väljas till eller dras ifrån är ointressant eftersom det just kan tas bort eller väljas till.

 
Det jag kan komma på så här på rak arm är att Hjältevadshus har Ballingslövskök - det tror jag inte att Älvsbyhus har. Hjältevadshus är målade utvändigt vid leverans - det är inte Älvsbyhus.

Finns säkert en massa fler skillnader. Tycker ju personligen att Hjältevadshus är snyggare avseende detaljer både ute och inne - typ foder runt fönster och andra snickeridetaljer. Men jag kanske är partisk... bor ju i ett Hjältevadshus! :)

// Lina
 
Hej!
När jag jämförde H-vad och Älvsbyhus var det skillnad på grunden. Båda har krypgrund men H-vad har en grund med avfuktare som standard. Älvsbyhus hade ingen avfuktare i grunden.
En mycket stor skillnad mellan leverantörerna är också att du har mycket stora möjligheter att ändra planlösningen i H-vad, vilket inte går hos Älvsbyhus.
Vi har också funderat på Älsvbyhus, men fastande tillslut ändå för H-vad. (och huset står på plats och vi är än så länge mycket nöjda!) ;D
 
Älvsbyhus har som standard avfuktare. Och det finns alternativa planlösningar. Älvsbyhus är även några hundra tusen billigare.
 
Jag undrar om jag inte sett här någonstans på forumet att Älvsbyhus numera också har avfuktare som standard.
Säkert kan någon mer bevandrad i Ä-hus hjälpa mig på den punkten.
 
Hummm...

En STOR skillnad som jag har sett här inne är ju att Älvsbyhus har ca 1,5 års väntetid innan man får flytta in, meddans Hjältevadshuset kan du få extremt mycket snabbare. Efter att grunden är färdig kan man ju flytta in i Hjvadshus redan efter 2 till 3 veckor!!
 
Har för mig att Hjältevadshus inte bygger norr om dalälven...
 
Både Hjältevadshus och Älvsbyhus kör med krypgrund. Dock har Hjältevadhus tillsammans med Modulenthus (Findomo-koncernen) efter nyår börjat att bygga en ny "tät varmgrund" utvecklad tillsammans med SP. Denna grund ska enligt Aniticimex inte dras med samma fuktproblem som de gamla krypgrunderna eftersom kryputrymmet under huset är tätt.
 
Hur värms den nya täta "varmgrunden" upp?
 
Emmakr skrev:
Hummm...

En STOR skillnad som jag har sett här inne är ju att Älvsbyhus har ca 1,5 års väntetid innan man får flytta in, meddans Hjältevadshuset kan du få extremt mycket snabbare. Efter att grunden är färdig kan man ju flytta in i Hjvadshus redan efter 2 till 3 veckor!!
Älvsbyhus tar ca 4 veckor efter att grunden är färdig...så ingen stor skillnad där, men väntetiden från beställning av hus till man kan få det levererat ligger på väldigt långa 18 månader ...Den tiden kanske inte är så lång på Hjältevadshus.....
 
Nix, ca fem månader från entreprenadavtal till husleverans för Hjältevadshus. I november kommer vårt Mogården, vi väntar med spänning!

Vi tittade även på andra hustillverkare innan vi bestämde oss, bland annat Älvsbyhus. Skillnaden mellan Älvsbyhus och Hjältevadshus som jag tycker är, som tidigare nämnts, snyggare detaljer i form av exempelvis fönsterbänkar i marmor, utvändiga foder som känns välarbetade osv. Dessutom verkade Hjältevadshus mer öppna för våra egna idéer och lösningar. Sist men inte minst var säljaren på Hjältevadshus betydligt trevligare än han på Älvsbyhus, och det betyder faktiskt också en hel del.
 
var finns det att läsa om? Hjältevads varmgrund?
 
En annan fördel med är att Hjältevadshus kan ändra planlösningar utan problem, något jag uppfattat är omöjligt :-/ när det gäller Älvsbyhus...?!
 
Hejsan!

Vi har köpt ett älvsbyhus (Ägir) och behöver inte vänta mer än 9 månader för att få det och då beror det inte på att de inte kan leverera tidigare utan våran tomt är inte klar innan dess.  (vi bor mellan Uppsala och Stockholm)
Vi har valt bort en vägg som vi inte ville ha och det var inte några problem, (det är svårt att flytta på dem men att välja bort är inga problem). Om man vill flytta på väggar eller ändra innuti huset så är ju Ä-hus så mycket billigare att man kan om man inte vill fixa själv anlita snickare.

Vi är mycket nöjda så här långt med våran försäljare. Han har varit lätt att prata med och vi har kunna ställa alla våra "dumma " frågor utan att han har blivit det minsta irriterad.

Vi gillar priset, ytan och fördelningen av rummen samt att köket är i anslutning till tvättstugan med grovingång. Vilket hus man ska välja är väl upp till tyck och smak.

/Karin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.