Vi har ett Hjältevadshus som vi byggde 2007. Detta marknadsfördes till oss (av säljaren) som färdigmålat. I leveransbeskrivningen står att fasad behandlas; 1 gång olja, 1 gång grund och 1 gång färg. Det var först vid övertagandet som byggledaren sa att de rekommenderade att man skulle stryka en gång till. Som jag nämnde ovan, det stod ju att det bara var målat en gång i beskrivningen, men eftersom jag inte var insatt i "målningskonceptet" insåg jag inte att man måste måla ett sista lager när jag gjorde upphandligen.

Jag har nu målat sista lagret och det behövdes verkligen för att få bra täckning på brädorna. Jag kommer ta upp detta för diskussion med Hjältevads, men är även nyfiken på att höra om någon annan har erfarenhet av Hjältevads "färdigmålning".

Mina funderingar är;
1. Olja och grund är gjord på "lös planka". Är detta gjorts med Beckers (fasadfärgen är Perfekt)? Alltså följer fasadmålningen hela "Perfekt"-konceptet?
2. Har de oljat+grundat ändträ som kapats vid montage/bygge?
3. Förekommer små små bubblor i ytskiktet, precis som det varit luftbubblor i färgen. Ser nästan ut som smuts när man tittat på håll. Vad kan detta bero på? Har kollat min handlare och div annat folk men ingen vet.
4. Eftersom huset byggs på fabrik och emballeras vid transport, har hela huset plastats in och klammer skjutits i fasaden. Detta gör att det blir mycket "sår" där klammern gjort hål på ytskiktet. Dessa skador åtgärdades inte av Hjältevads, utan har nu bara fått en omgång färg då jag färdigstruket. Innebär detta risk för skador? Kan fukt ta sig in i dessa "klammerhål"? (alla klammer är givetvis borttagna)
5. Borde inte Hjältevads upplyst tidigare om att fasaden måste målas en andra gång? Jag fick bara höra det muntligen från byggledaren vid slutbesiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.