Vi har tänkt bygga ett 1,5 plans hus och har tittat en del på hjältevads nygård. men undrar om kanske Eksjöhus Harmoni är lika bra? vad ingår där och vilket hus får man mäst för pegarna? är gjuten platta bättre eller sämmre än en torpargrund?
Ge råd!!!
 
Gjuten platta är bättre än torpargrund .

Sen är det stor skillnad på de två hustillverkarna, Hjältevadshus bygger hela huset i fabrik medans Eksjöhus bygger det invändiga på plats.
Skillnaden blir att Hjältevadshus har en mycket kortare byggtid(räknat från leverans till inflyttning) men man kan inte ändra på saker under byggtiden.
Med Eksjöhus kan man gå in i huset och säga till snickaren att ändra si och så medans dom bygger det vilket är bra om man som jag har svårt att bestämma sig.

/R
 
Eksjöhus är nog dyrare oxå......
 
men det är nog lite mer för pengarna. Den uppfattningen fick jag när vi kollade in de båda aktörerna.
 
Fast Hjältevadshus får man mycket för pengarna.
Dom har många fina detaljer såsom lister, kök osv.

Och vad jag har hört så har dom massa olika planlösningar att välja mellan per hustyp. Och det kostar inget extra.

Nu ska vi inte bygga med dom, men Hjältevadshus var helt klart ett alternativ för oss när vi valde hus.
 
Vi bygger ett Hjältevad (Björken) med inflytt nästa fredag. Givetvis är vi varma förespråkare för just H-vad :)

Vi tycker att vi får mkt för pengarna. Vi har valt tillval för 555 555:- varav 315 000 avser inredd övervåning. Resten innefattar ryggåstak, rostfria maskiner/vitvaror i kök, kakel o klinker samt golvvärme, takkupa m balkong, vattenburen värme på öv, körsbärsskök med vitrinskåp, spotligths, täljstenskamin m.m m.m.

Det är också helt korrekt att man kan välja att påverka planlösningen relativt fritt, utan extra kostnad. Själva har vi flyttat alla 4 sovrumsväggar samt ändrat på badrum och förråd i vårt hus.

Nu kan jag själv inte jämföra med Eksjö eftersom vi inte ens övervägde dem när vi stod inför vårt husval - men H-vad anser jag är klart värt att kika på.

Lycka till!

/Mia
 
Vi valde Eksjöhus framför Hjältevad bland annat därför att det inte går att ha golvvärme tillsammans med torparegrund.
 
hajo skrev:
Vi valde Eksjöhus framför Hjältevad bland annat därför att det inte går att ha golvvärme tillsammans med torparegrund.
Det går utmärkt att ha golvvärme när man har torpargrund och om jag inte minns helt fel så erbjuder Hjältevadshus golvvärme till de som vill ha det.
 
Golvärme till Björken finns som tillval. 44 000:- kostar det har jag för mej.
 
Vi har också beställt ett hjältevadshus, modell Mogården, som lev. vecka 51.
Vi tyckte att vi fick mest för pengarna hos dom. Valde till 14mm ekparkett, braskamin, isolerad övervåning, torktumlare, torkskåp, isolerade innerväggar, vattenburen värme till övervåningen, klinkers i hallen, dekorplattor till standardklinkersen i köket. Totalt 144.000:-

Samt att vi ändrade till en annan planlösning på undervåningen, utan extra kostnad! ;D
 
Angående golvvärme till Hjältevad, när vi beställde vårt hus kring nyår så fanns inte golvvärme som tillval. Det har tydligen kommit till i efterhand och därav de olika uppfattningarna.

För övrigt är vi jättenöjda med vårt hus och de lokala hantverkare som kommit och gjort diverse efterjusteringar har alla noterat att det är förvånansvärt få saker som måste korrigeras. Grannen har ett hus av annan tillverkare men tillverkat på samma princip, och där har dom gjort många justeringar - bl a byttes de flesta skåpsluckorna i köket ut!

En av de som var med och satte upp vårt hus berättade om en händelse då ena huskroppen hade tappats på torpargrunden från drygt en meters höjd. Det enda som hade hänt var att ett kakel i badrummet gått sönder! :)

Att "Carisma", dom hade glömt bort att isolera mellanväggarna i vårt hus fast vi beställt det! Enda fadäsen men det är nu tyvärr lite väl lyhört mellan sovrum och wc.

/Krister
 
Vi ska bygga ett 1 ½-plans Eksjöhus. Jag tycker att vi har fått mycket för pengarna.
Vi föredrar också platta framför torpargrund.
Ser också fördelar med att huset byggs på plats och vi kommer att göra lite av jobbet själva. Det känns bra att ha kontakt med snickare och elekriker under själva byggtiden.

/TLA
 
Vi bor för närvarande i ett Eksjöhus byggt -97 (med krypgrund och golvvärme f.ö.) och flyttar snart in i ett Hjältevadshus - ska bli intressant att jämföra.

Får återkomma om skillnader i kvalitet. Upplevda och verkliga ;).
 
Titta runt lite i forumet och kolla angående de stora problem >:(väldigt många med torpar/krypgrund har, fukten kan bli ett allvarligt problem längre fram.
Dock inte sagt att det inte går ngt att göra åt det.

För närvarande torde dock isolerad platta på mark vara överlägset. :)
 
labela36 skrev:
Det gör visst det, vi har golvvärme i vårt Älvsbyhus med torpargrund ...
Okej, jag var visst dåligt påläst ::) men i "folkmun" heter det att det inte går ihop.
När vi var på en Hjältevadshusvisning en gång så avrådde säljaren från golvärme med motivationen att:
"Tänk den dagen du ska borra eller spika i golvet"...
-"Öh", tänkte vi. Hur ofta gör man det?...???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.