Har en Push-23 som jag vill styra via cirkulationspumpen på min gamla IVT-290-panna, dvs jag har en extra cirkpump i systemet.

Eventuellt kan jag behöve ett hjälprelä, om pumpen har hög startström (har den det?). Några tips på lämpligt relä som jag kan be min elektriker att montera i min DIN-central?

[Som det är kopplat nu, via en C33, så kokar pannan då alla termostater stänger]

systembeskrivning ny.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om pannan kokar så har du ett allvarligare problem. Den kommer att koka även om cirkulationspumpen stoppat. Du måste kolla termostaterna i den. I din ritning så ser jag att din push är överflödig. Skippa den och använd endast pumpen i pannan.
 
Ja, pushen är överflödig. Kopplar jag in någon radiator framöver, eller tar bort pushen återstår att se. [många kockar ger en blandad soppa - men nu sitter den den där].

Panna kokar om alla termostater stänger, därför att C-33 både sköter pumpar och ventiler
- C-33:an slår av båda cirkpumparna då termostaterna är stängda
- GT1 framledningstemperatur sjunker då IVT-pumpen stannat
- IVT-pannan kompenserar genom att höja temperaturen
En pragmatisk lösning är att alltid ha en termostat på fullt, så den alltid är öppen.

Genom att låta IVT-pannan sköta båda pumparna, och C-33:an enbart ventilerna så är min teori att pannan inte komer att koka framöver.

Därav frågan om hjälprelä.

[En annan fråga är vad som händer med den nya kopplingen och alla termostater är stängda - kommer pannan att "se det" och stänga av pumparna - en fråga för ett annat forum, kanske]
 
tommib
Håller med lordi, varför skulle pannan koka mindre bara för att den får styra pumparna. Varför styr den externa automatiken cirkpumpen i pannan förresten? Det verkar som en konstig koppling. Jag skulle börjat med att låta pannan styra sin egen cirkpump, det verkar ju vara det som är huvudproblemet (sjunkande temp vid GT1 -> högre temp i pannan -> kokning).

Om du nu prompt vill ha ett hjälprelä så kan du ta vilken kontaktor som helst, Classe och de stora byggvaruhusen säljer lämpliga grejer.
 
Exakt, jag vill att IVT-pannan ska styra sin egen pump! Då slipper vi problemet med att sjunkande temp vid GT1 -> högre temp i pannan -> kokning.

Frågan är vad vi gör med pushen? Den bör väl slå av då pannans pump slår av? Därav idén att styra den från IVT-pannan. Då det är osäkert om IVT-pannan klarar en pump med hög tillslagström, som kom frågan om hjälprelä upp.
 
tommib
Pushen har en bypass, så det spelar egentligen ingen roll om den snurrar runt vattnet i GV-slingan. Om du absolut vill styra den kan du som sagt ta vilken kontaktor som helst, t.ex. denna från clabbe. Den styrs med 230V, vill du ha 12V-styrspänning får du ta något annat, t.ex. denna från Hager (översta produkten, spolspänning 12V).

Om du ska styra på det sättet skulle jag sätta kontaktorn i en liten normkapsling precis vid Pushen så att det blir tydligt att den är styrd från annat håll.

När jag läser manualen för din styrautomatik verkar det dock som att det är bättre om den får styra sin egen pump, det finns en utgång för det. Då kommer pumpen stanna när styrsystemet inte tycker att det behövs värme....
 
Vi har fyra fall:

1) IVT vill ge värme / golven vill ha värme: ok med ditt förslag
2) IVT vill ge värme / golven vill inte ha värme: push-23 stannad via C33, men IVT pump går
3) IVT vill inte ge värme / golven vill inte ha värme: inga problem alla pumpar av
4) IVT vill inte ge värme / golven vill ha värme: pushen snurrar vattnet lokalt i GV-slingorna.

Kan det inte bli problem med (2) ovan i ditt förslag?
 
Aha, ok, nu är jag med :) Det ÄR alltså kopplat enligt bilden i trådstarten.
Jag hade tagit bort styrningen från pushen till pannans cirkpump, och lagt tillbaks den på pannans pumpstyrning.
Då får du flöde hela tiden via bypassen när pushen inte tar något. Det gör inget att pushens pump går hela tiden. (stannar ju iofs om alla donen är stängda)

Det bästa är om du kan ha såpass låg temperatur på golvslingorna så att ställdonen för det mesta är öppna. Då får du jämnast värme på golven.

Du får inte problem med #2 i Peters förslag, för shunten i IVT'n kommer att stänga fast det kommer att vara ett flöde via bypassen
 
Tack!

Nu kommer vi till nybörjarfrågorna:

1) Har jag fattat rätt på flödet i pushens by-pass? Eller är det så att flödet kommer gå från vänster till höger i fall (2) och från höger till vänster i fall (4)?

Tack för alla svar!
 
Peter 123 skrev:
Tack!

Nu kommer vi till nybörjarfrågorna:

1) Har jag fattat rätt på flödet i pushens by-pass? Eller är det så att flödet kommer gå från vänster till höger i fall (2) och från höger till vänster i fall (4)?

Tack för alla svar!
Nu kom du på en sak som jag inte har tänkt på :surprised:. Det sitter en backventil i bypassen, så flödet kan bara gå från höger till vänster.
Det innebär att man måste sätta in en liten bypass eller blödare innan shunten i det fall att den termiska ventilen stänger flödet pga hög temperatur. Alternativet är att du öppnar den för fullt och begränsar framledningstemperaturen i pannan. Då kommer flödet att snurra runt i fördelaren, genom den lilla bypassen som redan finns där och tillbaks genom returen
 
Då är vi tillbaka till ruta ett - ett hjälprelä för att undvika överbelastning av IVT-pannans styrkort, samt styrning av pushens pump via IVT-panna - dvs att båda pumparna styrs av IVT-pannan och inte C33 regleringen?
 
Peter 123 skrev:
Då är vi tillbaka till ruta ett - ett hjälprelä för att undvika överbelastning av IVT-pannans styrkort, samt styrning av pushens pump via IVT-panna - dvs att båda pumparna styrs av IVT-pannan och inte C33 regleringen?
Varför? Du kan ju lösa det med mitt förslag ovan. Ställ värmekurvan för golvvärmetemp och maxbegränsa framledningstempen så kommer det att funka.
Det är alltid en fördel att ha ständigt flöde på golvslingorna. För många start/stopp på den pumpen leder till ojämn värme
 
Vill du ändå styra båda pumparna så ska du göra det från pannan och inte C33, precis som du är inne på
 
Håller helt med! Det är så systemet arbetar idag. Då, å andra sidan, är C33 styrsystemet onödigt för det mesta.

Som sagt, det var många kockar som satte ihop detta system. Med facit i hand så räcker det med IVT-pannan utan vare sig push-23 och C33-elektronik. Det hade dessutom varit årskilliga tusenlappar billigare lösning.

Risken nu är ju att någon annan än jag vrider ner alla termostater av någon anledning, med följd att pannans överhettningsskydd löser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.