Jag har några projekt på gång där grundprincipen är densamma. Att sätta ihop skivor till en låda. "Lådorna" skall utgöra:
Skåpstommar till verkstaden 200x40x46 cm + 90x40x??
Låga skrivbordshurtsar 60x58x40
Lådor till dessa hurtsar 12x50x32
(Måtten är i cm höjd x djup x bredd)

I samtliga fall så sammanfogar jag med hjälp av Domino.

Med Domino så får man ganska bra styrning men jag tycker nog att det flexar lite, speciellt med de små lådorna som görs i 12mm MDF och 4mm brickor. Men jag misstänker att även den stora "lådan" som görs i 18 mm folierad spånplatta (hyllplan från Byggmax) skall bli högskåp för systainers kommer att kunna flexa endel på diagonalen.

Det jag är ute efter är tips på hjälpmedel för fixeringen. Jag har långa paralelltvingar så jag kan klämma på längden men innan jag spänner måste jag få rätt på hörnen.
Jag har sett denna modellen: http://www.youtube.com/watch?v=XhfLXgyAO58
och det verkar ju inte så dumt. Men hur tillverkar jag dessa med bra precision? Jag har planer på att tillverka en släde till bordssågen för att kunna klara vinkelräta snitt framöver men det är inte läge just nu. (Jag måste helt enkelt få undan allt det andra för att få plats att börja på nya projekt. Det ligger delar till ovanstående lådor överallt just nu.)

Så, jag vill gärna ha lite tips på lämpliga hjälpmede och metoder innan jag nu limmar ihop alla mina "byggsatser" som ligger och väntar.
 
Sådana kan väl göras i kap/gersågen? Ska du ha en skiva därbak? I såfall använd en vinkelhake, lägg skivan på plats och "secure it with a few brads" allteftersom du kollar hörnorna.
 
Jag brukar limma större skåpsstommar på mitt arbetsbord. På det har jag referenser som jag vet bildar 90 grader (eller väldigt nära däromkring). Använder dessa när jag spänner ihop stommarna med limknektar Man kan oftast efterjustera något efter att man har satt knektarna (men innan limmet torkat). Mäter sedan diagonalerna för att verifiera hörnens vinklar. En större stomme håller sig rätt genom sin egen tyngt mot bordet, en mindre låda kanske har andra egenskaper. När man sedan dänger dit bakstycket kan man finjustera eventuella vinkelfel. Felen har hittills blivit väldigt väldigt små.Det enda man ska vara lite uppmärksam på är att om tvingarna utövar tryck som inte är centrerat över ändarna på skivan man klämmer om så finns risken att man böjer någon sida. Inget problem men man bör vara lite uppmärksam. Med fördel kapar man några spillbitar i samma längd som innermåttet på stommen och använder dessa som distanser när limmet torkar.
 
Masses skrev:
Sådana kan väl göras i kap/gersågen?
Under förutsättning att man kan lita på den sågen, ja. Jag vill minnas att det syntes en Kapex i bakgrunden på någon gammal bild du lagt upp - en sådan har inte jag. :(

Jag får väl ta till mig tipsen om hur man justerar kapsågen till 90 grader och göra ett försök på DW777:an.

Jo, jag tänkte ha ett bakstycke i vitlackad masonite, det kanske gör större nytta än jag tror. Frågan är om jag hinner "secure it..." innan limmet börjar torka? Men det kanske bara är en fråga om planering. Sedan förutsätter det ju att även detta är sågat vinkelrätt men det gäller väl bara att vara noggrann.
 
Redigerat:
Jag tror du överskattar problemet. Att få det rätvinkligt inom rimlig gräns gör du med en skaplig snickarvinkelhake. Först limmar du säg botten i stommen. Rikta bara in sidorna någorlunda runt 90 grader med haken och dra ihop med knektarna. Du kan sedan, även innan limmet torkat, försiktigt sära på sidorna i andra änden och peta in toppen i stommen inklusive dess Dominobrickor. Kläm ihop även den sidan med knektar och låt allt torka. Om det nu är 89,5 grader spelar det ingen roll, det riktar du upp med masoniten på baksidan. Den är skillnaden mellan ranglig stomme och stum stomme. Själv brukar jag använda 8mm MDF i stället då jag tycker det är stöddigare. Det har dock varit till garderobsbyggen -- till verkstan duger masonite bra.
 
phl skrev:
Jag brukar limma större skåpsstommar på mitt arbetsbord. På det har jag referenser som jag vet bildar 90 grader (eller väldigt nära däromkring). Använder dessa när jag spänner ihop stommarna med limknektar Man kan oftast efterjustera något efter att man har satt knektarna (men innan limmet torkat). Mäter sedan diagonalerna för att verifiera hörnens vinklar. En större stomme håller sig rätt genom sin egen tyngt mot bordet, en mindre låda kanske har andra egenskaper. När man sedan dänger dit bakstycket kan man finjustera eventuella vinkelfel. Felen har hittills blivit väldigt väldigt små.Det enda man ska vara lite uppmärksam på är att om tvingarna utövar tryck som inte är centrerat över ändarna på skivan man klämmer om så finns risken att man böjer någon sida. Inget problem men man bör vara lite uppmärksam. Med fördel kapar man några spillbitar i samma längd som innermåttet på stommen och använder dessa som distanser när limmet torkar.
Jag gör som phl mius distanserna. Referenserna har varierat genom tiden, men just nu använder jag väldigt ofta de här: http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=51101&cat=1,43838, samt ett par wolfcrafts.

Jag har också fått en vana att först spänna på dessa i två hörn, sedan spänna limtvingarna. Om inte diagonalerna är pefekta direkt, lossar jag sedan alla limtvingar igen, och spänner dem en i taget med check av diagonalen efter varje. Det tenderar att ta bort inre spänningar och få ihop det hela mycket bättre.

---Mats ---
 
Träklubba är rätt bra att knacka till med, dra ihop men inte fullt, kolla, finjustera med klubban, spänn åt och kolla igen.

/Kent
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag gör som phl mius distanserna. Referenserna har varierat genom tiden, men just nu använder jag väldigt ofta de här: [länk], samt ett par wolfcrafts.

Jag har också fått en vana att först spänna på dessa i två hörn, sedan spänna limtvingarna. Om inte diagonalerna är pefekta direkt, lossar jag sedan alla limtvingar igen, och spänner dem en i taget med check av diagonalen efter varje. Det tenderar att ta bort inre spänningar och få ihop det hela mycket bättre.

---Mats ---
Läste mitt eget inlägg och insåg att jag behövde förtydliga det. Med "Wolfcrafts" menar jag deras 90-graders skruvtvingar, två skruvtvingar monterade i 90 grader mot varandra som spänns runt var sin träbit och granterar 90 grader, samt samma lodvinkel.

För att spänna ihop saker som skall bli raka använder jag i övrigt Besseys stora klampar (de med stor plan yta).

--- Mats ---
 
Jag tror som phl att du överskattar problemet speciellt om du skall ha bakstycke på.
Det farliga med så kallade hörntvingar eller hörn mallar är att man inte har koll på hur man drar dom andra tvingarna man vet inte om dom drar snett.
Jag använder mig allatid av en liten maskinvinkel som jag mäter med när jag spänner varje tving (jag mäter alltså vid varje tving som jag spänner)på så vis vet jag att det inte finns några inre spänningar i limfogen och när det är gjort och man limmar något stort och ranglit kan man montera hörnmallar.

Pär H
 
För att hålla allt på plats om man skruvar utan styrning i form av kex eller Dominobrickor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.