Vi håller på och renoverar vårat nya hus och vi måste förbättra självdragets ventilationen; speciellt i den inredda vinden.
Vi har även diskuterat att installera en värmlufts pump som ska användas som AC på sommaren eftersom det blir så varmt i sovrummen på vinden.
Funderar på om det skulle bli svalare av att installera ett FTX system och på så sätt fixa två problem? Värt att nämna att vi även ska installera en Radon sug om det har någon påverkan.
 
FTX kommer ventilera luft. Men det blir samma effekt som att öppna ett fönster en stund. På vintern är luften förvärmd men på sommaren är det utetempen som avgör. Det finns FTX system med kyla inbyggt men ska det bli stor effekt är nog en luft-luft värmepump ett bra val. Kanske både och.

Om ni kör FTX i hela huset behöver ni då radonpumpen?
 
FTX eller inte så hjälper det lite eller inget mot värmeskillnaderna mellan våningsplanen. Det finns dom som kan ta gift på att "airmovers" och annat strunt fungerar, men jag har då aldrig stött på en fungerande sådan lösning.

Det effektivaste är nog en LLVP på övervåningen som kan kyla på sommaren alternativt värma på vintern enligt mig.
 
  • Gilla
Maritza Gonzalez
  • Laddar…
Totte_S
Vi efterinstallerade FTX och det gör underverk med luftkvaliteten inomhus, däremot är det nästan precis lika varmt uppe som innan. Vi har en LLVP nere som vi kör kyla med vid behov, men det är lika varmt uppe för det, så jag håller med - LLVP uppe för värme/kyla, samt FTX för bra ventilationsekonomi.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
En del FTX-aggregat har funktionen "nattkyla" vilket gör att den tar in lite kyligare luft på sommaren om man har varma sovrum.
 
  • Gilla
M_trooper
  • Laddar…
Nattkyla då kör man bypass på värmeväxlaren under natten och blåser in kall uteluft. Sen under dagen håller det sig ibland tillräckligt kallt för att stå ut till nästa natt.

Det finns alltså ytterligare kyla med ett kylbatteri i kanalen. Fungerar men luftflödet är ofta för lågt för att kyla ordentligt via FTX systemet. Forcerat flöde hjälper men en luft-luft värmepump har mycket högre luftomsättning eftersom den bara blåser runt luften i rummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.