Hej,

har försökt få till 90x28x3000 i min lilla rikt/plan men det blir inget vidare bra.

Är det någon i Huddinge/STHLM-området som:

A) Har en rikt/plan som klara av de dimensionerna?

B) Har möjlighet att dra igenom 4 st ämnen åt mig?

Tack!
 
Undra om det är A:et eller B:et det faller på...

Någon idé någon?
 
Hur liten är din hyvel egentligen? Ett sådant slankt ämne behöver troligtvis ingen riktning, så det handlar mest om planhyvling? Att rikta ett ämne som är tre meter långt är en svårare nöt, om du har skrivit fel och menar att ämnet är 90x280x3000. Jag kan hyvla åt dig, men jag bor i Västerås, så det blir lite långt att transportera ämnena.
 
Hmm, det är en Inca, in- och utbordet är väl en 40-50cm var. Har förlängt dem provisoriskt.
 
Hur ser ämnena ut nu, kan du posta en bild? Vad skall det bli? Är det en 3 meter lång limfog är kraven lite andra än om de bara skall bli lite trallbrädor.
 
Hej,

Det ska bli över- och underliggare till räcken.

Råämnena
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, då skulle jag rigga rullbockar och/eller kalla på en medhjälpare och göra så här:
Planhyvla alla brädor på platten, var och en för sig, och se till att alla får ett sista dimensioneringsslick på hyveln med samma inställning. Självklart båda sidorna. Därefter skulle jag bunta allt till ett paket och sätta en lagom stor tving och klämma ihop på båda ändarna, och slutligen planhyvla alltihop som ett paket med tvingar och allt. Alternativt kan du skruva ihop paketet i ändarna som ändå skall kapas bort sedan. Det här momentet kommer att bli svårt utan rullbockar om man inte har en bra medhjälpare.

Det är lite läskigt första gången man matar in en tving i planhyveln, men bara man ser till att den kommer att gå fritt så är det inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.