Hejsan hejsan!

Kan någon av er snälla människor hjälpa mig att räkna ut area på denna tomten?

Tack!
 
  • Oregelbunden femkantig tomtyta med angivna mått och vinklar i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man kan ju göra en grov uppskattning genom att dela upp den i en rektangel och en triangel. Rektangeln har i så fall en sida som är 25,5 + ca3m och en sida som är ca 18,5m Yta då 527 kvm.

Den övre delen är nästan en rätvinklig triangel med sidorna 20.3 och 18m ytan blir då 20,3 x 18 / 2 = 183 kvm

Så en grov uppskattning ger drygt 700 kvm.

Skall man räkna ut det exakt, så får man dela in den i massor med rätvinkliga trianglar och räkna ut ytan på dessa.
 
Annars kan man ju räkna på de trianglarna som saknas för att det ska bi en kvadrat och räkna bort det från kvadraten.
Fast enklast är nog att mata in det i nåt snillrikt ritprogram och få det direkt...........
 
Jag testade att rita in det i ett snillrikt ritprogram, men med angivna längder och vinklar så blir går det inte ihop...

Otydlig digital skiss av en geometrisk form där vinklar och längder inte stämmer överens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gissar att det är avrundningsfel. Har du inte koordinater för hörnen istället?
 
H hempularen skrev:
man kan ju göra en grov uppskattning genom att dela upp den i en rektangel och en triangel. Rektangeln har i så fall en sida som är 25,5 + ca3m och en sida som är ca 18,5m Yta då 527 kvm.

Den övre delen är nästan en rätvinklig triangel med sidorna 20.3 och 18m ytan blir då 20,3 x 18 / 2 = 183 kvm

Så en grov uppskattning ger drygt 700 kvm.

Skall man räkna ut det exakt, så får man dela in den i massor med rätvinkliga trianglar och räkna ut ytan på dessa.

Alright jag förstår!

undrar om de finns något program online där man kan slänga in siffrorna...
 
useless useless skrev:
Jag testade att rita in det i ett snillrikt ritprogram, men med angivna längder och vinklar så blir går det inte ihop...

[bild]

Jag gissar att det är avrundningsfel. Har du inte koordinater för hörnen istället?

Hmm nej det har jag tyvärr inte just nu. Kan du inte ändra lite så det blir någorlunda enligt min bild?
 
Diagram över en pentagon uppdelad i fem trianglar med angivna mått och vinklar för beräkning av area.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räkna ut arean av dessa fem trianglar?
 
Ritar jag en polygon på din bild så blir arean ca 770 kvadrat, men då blir inte alla sidors längder exakt enligt bilden.
 
Det är svårt att få ihop det... Utgår man ifrån den längsta sidan, 25 meter, så blir de andra sidorna så här långa för att passa i bilden och arean blir 690 kvadrat.

Ritning av en oregelbunden sexhörning med angivna sidmått, inklusive den längsta sidan som är 25 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Ritar jag en polygon på din bild så blir arean ca 770 kvadrat, men då blir inte alla sidors längder exakt enligt bilden.
Tack för hjälpen!

räknar med någonstans mellan 700-770 då :)
 
Utgår man istället från den övre sidan, 20,38 meter, så blir arean 768 kvadrat och de övriga sidorna så här långa:

Ritning av oregelbunden femsidig tomt med måttangivelser på varje sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nånstans däremellan borde sanningen ligga...
 
harry73
Var kommer de mått ifrån?

Är det en befintlig tomt går det att hitta ytan lite överallt.
T ex hitta eller eniro.
På eniro kan man också rita en yta på t ex flygbilden och få ytan beräknad.
 
Är verkligen sidorna uppmätta på centimetern när?
 
S Strontus skrev:
Är verkligen sidorna uppmätta på centimetern när?
Eller vinklarna med decimaler, bara en lite justering av vinklarna kan göra att måtten helt plötsligt är "mindre" fel eller till och med fungerar utan mer noggrannhet. Ett litet vinkelfel slår mycket mer än om måttet saknar någon eller några centimeter.
 
R roli skrev:
Eller vinklarna med decimaler, bara en lite justering av vinklarna kan göra att måtten helt plötsligt är "mindre" fel eller till och med fungerar utan mer noggrannhet. Ett litet vinkelfel slår mycket mer än om måttet saknar någon eller några centimeter.
Tja,

Tack för er hjälp.
Måtten borde stämma då jag fått det från en ritning. Dock har jag mätt vinklarna med en gradskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.