Rensar skåpen och hittade min gamla mixer som inte fungerar.
Vi ställde in den i skåpet efter att den slutade snurra. Den lät men den fick inte knivbladen att snurra. Nu startar den inte ens. Vad kan det vara för fel, med den korta beskrivningen jag lämnat? Lämna in kostar för mycket men kanske kan jag fixa den.
 
  • En gammal silverfärgad Philips mixer med tydliga bruksspår som inte längre fungerar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första är det sällan lönt att lämna in så pass billig hemelektronik om man ens hittar något som vill ta sig an jobbet. En philips-mixer kostar väl typ 1000-1500:-? Det räcker väl bara till kanske 2 timmars arbetstid för en reparatör.
Gör ett försök att fixa den själv är mitt tips. Misslyckas du så släng den på tippen och köp en ny på rean.

Svårt för oss att gissa sig till vad felet är så första steget är nog att du får skruva isär den och kika på innanmätet.

Det första felet, att den låter men inte snurrar, chansar jag på ett mekaniskt fel. Denna typ av elektronik har ofta kugghjul av plast i drivningen som ger upp till slut. Kolla om sådana reservdelar finns.
Mer oroväckande att den numera inte startar alls. Har du verkligen monterat på mixer-kannan och klicka dit den ordentligt när du testar? Denna typ av produkter har ofta säkerhetsspärrar så att de inte ska gå att starta innan de är monterade ordentligt
 
Kolen i motorn är antagligen slut. Är det dålig kontakt så kan det låta lite som att den försöker ett tag innan det ger upp helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.