Hej! Det är såhär jag köpte ett hus i december och i duschen har dom dragit rören fel, höger är varmt och vänster är kallt.. nu slängde jag ut dusch kabinen, och satte in ett badkar och badkars blandare ( vilket jag inte kan vrida för då spolar allt vatten upp i taket) .. hur fan ska jag göra? Vad jag har förstått så KAN man vrida det nere i el pannan. men då riskerar jag få varmvatten i toan.. (kan notera badrummet är "ny" renoverad ca 7 till 10 år sen) så inget alternativ och renovera badrummet ennu.
Tips?
 
X Pontus rätzer skrev:
Hej! Det är såhär jag köpte ett hus i december och i duschen har dom dragit rören fel, höger är varmt och vänster är kallt.. nu slängde jag ut dusch kabinen, och satte in ett badkar och badkars blandare ( vilket jag inte kan vrida för då spolar allt vatten upp i taket) .. hur fan ska jag göra? Vad jag har förstått så KAN man vrida det nere i el pannan. men då riskerar jag få varmvatten i toan.. (kan notera badrummet är "ny" renoverad ca 7 till 10 år sen) så inget alternativ och renovera badrummet ennu.
Tips?
Vad du kan göra beror på hur det ser ut i övrigt. Är rören utanpåliggande eller inbyggda, till exempel?

Är det ett rör-i-rörsystem där alla rören utgår från en central så får man byta plats på rören där. Det går kanske inte att bara byta, det beror på hur de sitter. Man kanske får förlänga eller förkorta något rör.

Är de utanpåliggande får man hitta nånstans där det går att korsa rören, eller byta plats på ett par avstick.
 
Det är inne i väggen, bakom kakel
Jag har inte hittat någon sån central, eller där man ser flera rör, bara på el pannan men det går ju till hela huset som sagt
 
De borde sitta en fördelare någonstans där vattnet fördelas till de olika tappställena. Har du inget fördelarskåp kan det tänkas sitta under diskhon i köket eller vid inkommande vatten till huset. I värsta fall kanske man kopplat i vägg där man gått ut med vatten till handfat, wc-stol osv, är väl inte omöjligt med tanke på att man dragit ut vattnet fel.
 
Hej! Tack för ditt svar jag har inte hittat ett fördelar skåp TROR allt går bakom väggarna, jag har inget under köksbänk eller i badrum allt går in i väggen och ner i källaren, och från pannan ser man bara 2 rör
 
Vad är det för rör?
Är det prisol/kopparrör eller nyare pex rör i rör?

Hur som haver är det nog läge att ta dit en röris som får kika på det där och reda ut det.
 
Hej! Det är nog koppar rör TROR jag,
Ringde den gamla ägaren nyss tydligen ska det sitta ett fördelar skåp jämte golv värme rören, så man får hoppas det är rätt rör
 
X Pontus rätzer skrev:
Hej! Det är nog koppar rör TROR jag,
Ringde den gamla ägaren nyss tydligen ska det sitta ett fördelar skåp jämte golv värme rören, så man får hoppas det är rätt rör
Vi får hoppas att det är så. Rören måste gå hela vägen från fördelaren direkt till tappstället. Det är absolut inte bra om det förgrenar sig inne i väggarna.
 
Är det detta han menar då något av rören som är ihop mixtrade?
 
  • Fördelarskåp med flera synliga rör och kopplingar för värme- eller vattensystem bakom en servicelucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmen är på höger sida här,
 
  • Väggmonterad duschblandare med vredet för varmvatten på höger sida, över en hylla med flaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser så har jag satt blandaren upp och ner för termostaten ska funka, men det kan jag ej på nya blandaren jag ska installera
Där värmen är på vänster sida
 
  • Guldfärgad duschblandare och takdusch ligger upp och ner på en lila matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
X Pontus rätzer skrev:
Hej! Det är såhär jag köpte ett hus i december och i duschen har dom dragit rören fel, höger är varmt och vänster är kallt.. nu slängde jag ut dusch kabinen, och satte in ett badkar och badkars blandare ( vilket jag inte kan vrida för då spolar allt vatten upp i taket) .. hur fan ska jag göra? Vad jag har förstått så KAN man vrida det nere i el pannan. men då riskerar jag få varmvatten i toan.. (kan notera badrummet är "ny" renoverad ca 7 till 10 år sen) så inget alternativ och renovera badrummet ennu.
Tips?
De är väl bara o skifta i skåpet. Tar 10 minuter
 
Hur vet jag vilken som är vilken
 
Spola i duschen och känn vilket som blir varmt.
 
Har känt på alla nu och duschen stått igång 5 minuter, alla översta är kalla, och alla under är varma dock lite nyfiken,
Det finns 1 slang som inte är inkopplad
 
  • Rörinstallation med kalla övre och varma nedre rör, en slang ej inkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.