U
Nu är våren här och mina rabatter svämmade nästan över med krokusar, Jag vill gärna behålla dessa men i lite mer ordnade växtställen.
Kan jag ta upp dem nu och förvara dem på något lämpligt sätt för att senare i sommar/höst plantera dem där jag vill ha dem? Hur förvarar jag mina små älsklingar?
Måste jag vänta tills bladen torkat innan jag tar upp dem? Nu ser jag ju var de är, blir svårare senare utan blad :)
Denna fråga gäller väl egentligen alla lökväxter kan jag tänka mig, man kan kanske göra samma sak med mina pärlhyacinter?
 
Tycker det skulle funka att gräva upp dom lite försiktigt nu och bara stoppa ner dom där du vill ha dom.
Har gjort det på några och det har fungerat bra.. Fast det vill ju till att man vet var man vill ha dom innan man flyttar dom..
Som du säger, det är ju nu man ser vad det är man har i jorden..
 
Absolut, lökväxter kan man flytta och ha någon annanstans över sommaren. Man kanske inte vill se de nedvissnande bladen i sin finrabatt tex. Finns tom korgar att sätta tulpanlökar och annat i över sommaren för att lättare kunna flytta fram och tillbaka. Korgen ser man, en nedvissnad lök syns ju inte så bra. :)
Om du inte hittar en permanent plats åt dem så försök sätta dem där det är lite skuggigt så de inte torkar bort, det kan ju vara så att du råkar kapa lite för mycket rötter. Glöm inte att vattna!
 
U
Kan man ta upp lökarna med lite jord och förvara dem i någon form av korg i garaget (utan fönster)? Vi har lite för mycket ogräs och tänkte göra en "renovering" av rabatten innan vi sätter ner de fina blommorna igen, lökarna kommer förhoppningsvis bara att vara uppe i 1-2 veckor (beroende på hur mycket tid vi får över :)).
 
Japp, det går finfint. Själva blommorna kommer kanske inte tycka att det är så roligt men löken överlever. Förhoppningsvis i alla fall. ;)
 
Ska dom bara vara uppe en eller två veckor så fyll ett par spannar eller nån störra låda med jord och "plantera" dom där sålänge så behöver dom inte stå i garaget utan fönster och ha det tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.