Hej!

vår nya granne rev det befintliga huset som var på deras tomt. och skulle bygga ett nytt suterräng hus. Dom skulle gräva sig ner till gatunivå. Men det gjorde dom inte utan dom gjöt en platta och reste ett 8 meter högt funkishus i ett villaområde med 70 tals källarhus. nu säger dom att dom ska fylla på jord i framkant på huset så att det blir ett suterräng hus. Kan man göra så????

dom har även byggt huset 3,5 meter från tomtgränsen och det går vi inte med på. vi har överklagat detta till byggkontoret men ingenting händer. Vad kan man göra åt det????

som pricken över i:et så har dom målat huset svart och alla andra hus är röda. Måste man inte ha tillstånd för att måla en så pass udda färg??????

som ni förstår så är grannsämja inte den bästa.....


hoppas att någon har idéer på vad man göra åt det

/ charlsa
 
Kolla med Stadsbyggnadskontoret om dom har 1.sökt rivningslov för ursprungshuset och 2. fått bygglov för sitt nya hus, inklusive färgval. Märkligt dock om dom inte blivit beordrade att höra sig för med grannarna (vilket jag antar att dom inte gjort..), den detaljen ingår i regel om man så bara ska byta fönster säger mina (i och för sig ganska ringa) erfarenheter på området.
 
dom har fått rivningslov det vet jag, sen har dom fått bygglov att bygga ett suterränghus ( gräva sig ner till gatunivå ). men inte om att lägga på jord ca. 180 cm... deras gräsmatta kommer att vara i samma höjd som vårat garagetak.
vi kommer även att få en skaplig avrinning från deras tomt,vilket inte e så bra eftersom att vi har ett källarhus...

och färgen målade dom bara på utan att fråga oss eller någon av de andra grannarna :mad:
 
Bara att kontakta Stadsbyggnadskontoret och undersöka närmare. Men gällande avrinningen så är det helt deras ansvar att stå för fullgod dränering när markförhållandena nu förändras.
 
Färgen tror jag inte ni kan säga något om. Vi målade om vårt rosa hus till gult och några grannar flippade på det. De tyckte det hörde till områdets karaktär att vårt hus var rosa (deras egna var ljusblå, vita, mintgröna osv). Vi menade att ljusgult är i samma skala som bebisrosa och att de inte skulle lägga sig i. Ringde stadsbyggnadskontoret som sa "Ni får måla svart med röda prickar om ni vill! Men det är ju rätt smart att kolla med grannarna först."

Vad gäller uppfyllnad av jord och dålig avrinnig så måste er nya granne ha tillstånd för att höja marknivån (hos oss är det allt över 50 cm) och dessutom kan jag tvärsäkert säga att det är nya grannen som har helt och hållet på sitt ansvar att ni inte ska få några besvär med avrinningen - det är deras sak att se till att dränering och liknande fungerar.

Att de får bygga ett 8-meters funkishus mitt bland rödmålade 70-talshus tycker jag är friskt vågat av er byggnadsnämnd. Måste alla områden se så konforma ut? Jag tror säkert att era grannar kan ha fått bygglov helt korrekt. Däremot låter det mycket mystiskt att de skulle ha kunnat bygga 3,5 meter från tomtgränsen UTAN att ha skriftligt tillstånd från er! Vi har varit med om exakt den vändan också, kan jag säga, och dels var kommunen inte villig att ge oss bygglov (brandsäkerhetsskäl) och dels ville inte grannarna det (för mycket skugga, eftersom även vårt hus är 8 meter). Vi fick bygga huset 4,5 meter ifrån tomtgränsen som lagen säger.
 
Hej,

Beroende på vilket område det är kan det krävas bygglov för byte av färg på fasad.

/Camilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.