Vår granne ska gräva ner jordvärme på vår åkermark. Har kollat upp saker ting, vet att det ska skickas in en anmälan till kommunen och vi ska skriva servitut. Nu till frågan, ni som är markägare har ni tagit ut någon ersättning för att de som ska gräva ner jordvärmen för att nyttja marken? Jag har frågat runt lite och fått olika bud, allt ifrån att de inte tar ut någon summa alls till att de tagit ut 20 000 kr som en engångssumma. Skulle vara tacksam om ni delar med er av era erfarenheter.
 
_ap_
Beror väl lite på grannen också, men ta betalt så slipper du ångra dig.

Ingen kan väl ändå räkna med att det är gratis att "låna" grannens tomt till sin egna slang.
 
10000:- fick min företrädare betala i engångs summa när han la infiltrationen på grannmark.Man ska inte va va girig imot sina grannar,det tror ja man har igen i längden...:)
 
Det är liksom inte frågan om girighet, men jag lånar ju faktiskt ut min mark till honom i kankse 50 år och enligt kommunen så blir växtligheten lite sämre där och blir det något fel så kan han ju behöva gräva upp allt igen och våra grödor påverkas då. Tycker att detta är så svårt!!!
 
Det finns alltså ingen markägare här i forumet som har varit i samma situation som mig? Måste skriva servitutet idag och vet fortfarande inte om jag ska ta ut någon summa för att de får ha jordvärme på vår mark eller ej?
 
H
Jag tycker du ska slopa hela projektet. Servitut är alltid av ondo. Ska du sälja så blir det problem.
Har du grödor och plöjer för djupt så slangen skadas så kan du åka på 10000 tals kronor i skadestånd till den som då äger värmeanläggningen. Sedan blir ju jorden kallare och tilväxten blir dålig.
 
Nej, tänker inte neka grannen att gräva ner jordvärmen. Det tycker jag att jag kan ställa upp på, det gäller att ställa det för sig. Gräva på rätt djup osv. osv. Det är bara summan jag inte vet vad jag ska göra med, hur mycket?
 
Vad säger grannen om priset?
 
_ap_
för guds skull ta en tia (10000: -) av han, kanske bara lite sent att begära pengar idag.
 
Vi har inte lagt fram priset till grannen ännu och det blir inte idag, han kunde inte, så det blir nästa helg.
 
H
Det är stor skillnad på att vara hygglig och att bli utnyttjad. Tycker det låter mer som det senare. Har inte grannen folkvett att ge dig ett skapligt bud från början så bör man ana ugglor i mossen. Räcker det inte med 20 år? Din fastighet minskar ju i försäljningsvärdevärde genom servitutet så skapligt betalt ska du väl i alla fall ha.
Kan inte grannen borra som alla andra gör om han nu inte orkar elda med ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.