Hej på er!
Snart ger jag bara upp - det finns för mycket att välja på helt enkelt.

Vi har/kommer att få ett kök med vita luckor (Ikeas Lidingö) ch ett 2-stavigt ekgolv.
På en halvsida har vi tagit fram murstocken med tegelstenarna. Det är dom färgerna som finns i köket. Kaklet är inte bestämt.

Nu har vi efter mycket om och men bestämt att vi ska laminatbänkskiva. Men vilken färg, mönster??? Nu har vi tittat i flera veckor och det går bara inte att bestämma sig.
Är det någon i detta avlånga land som kan komma med förslag?
Tacksam för alla svar!
/Anna
 
Om jag skulle välja laminat så vore regel nr 1 att INTE välja ett mönster som ska efterlikna trä eller sten. Jag ogillar när material utger sig för att vara ngt det inte är - det ser sällan bra ut.
Ta mönstret virrvarr, det är snyggt! Eller ngn helt svart bänskskiva exvis.
 
Vi beställde Zeus antrasit med alu kant från Kvik. Kommer nästa vecka. En svart skiva med lite grått i. Ska passa ihop med Abstrakt från Ikea.
/Dette
 
Vi har oxå Zeus antrasit med alukant (från lg collection, förmodligen samma lev. till Kvik) och det är jättefint!! Skulle jag ha ett helvitt kök skulle jag däremot kanske välja träimitation, principiellt håller jag med "Birgijobbar", men det finns jättefina trälaminat som ger ett varmare, mer levande intryck än denna. Vi valde dessutom mörkgrå, högblank, ojämn 10x10 kakel vid diskbänken och röd glasmosaik vid hällen. Köket går i högblankt vitt och mörkbrunt trä.
/Ulle
 
virrvarr ska vi ha till ett vitt kök! en riktigt snygg laminatskiva!!
 
Misse_o_Mojje skrev:
Vi har oxå Zeus antrasit med alukant (från lg collection, förmodligen samma lev. till Kvik) och det är jättefint!! Skulle jag ha ett helvitt kök skulle jag däremot kanske välja träimitation, principiellt håller jag med "Birgijobbar", men det finns jättefina trälaminat som ger ett varmare, mer levande intryck än denna. Vi valde dessutom mörkgrå, högblank, ojämn 10x10 kakel vid diskbänken och röd glasmosaik vid hällen. Köket går i högblankt vitt och mörkbrunt trä.
/Ulle
Vad har ni för belysning till ert kök? Håller på med att jaga spottar och funderar på om det räcker med 10w eller om man bör ha 20w med zeus antrasit...

Hade för övrigt skivan med Misse och Mojje när jag var liten :D
/Dette
 
Dette: Vi har 10W, de sitter med 50 cm avstånd utan dimmer och tycker det räcker. De tre spottar som sitter i taket över "kökshalvön" är på 50W och kan dimmras, även detta ger mycket bra arbetsbelysning.

Jag minns knappt Misse o Mojje själv, inte för att jag är så ung, men jag tittade inte på TV som barn :)

Anonym200: Är bordet fyrkantigt? Hörnen blir ju rätt vassa med alukant, funkar det? Vi skulle gärna byta ut vår ovala bordsskiva mot en ny men jag vet inte om det går.
/Ulle
 
Ok, då kan man sikta in sig på 10w om inte alternativet med led lockar allt för mycket.....
/Dette
 
Bänkskivan stjäl inte mer ljus än diskbänken, de har ungefär samma grånyans.
/U
 
Vi ska också ha vitt kök och innan vi bestämde oss för heltäckande rostfritt så funderade vi på virrvarr antracit med aluminiumkant (som verkar populärt när man läser här). Det tycker jag är jättesnyggt!

När jag var på Myresjökökbutiken (i Sthlm) hade de väldigt många visningskök med snygga laminat, så en sån butik kanske vore nåt att besöka för att få idéer??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.