Jag bor i en hyresrätt som är ute till försäljning. Fick idag mail från hyresvärden att de ska ha visning imorgon för några intressanter. Vilt främmande människor ska stövla in i mitt hem....
Hur ska man bete sig? Är ju lite orolig för klåfingerhet...Samtidigt vill man ju kanske inte flåsa köparna i nacken..
Hur mycket skåp ska man låta dem öppna? Är ju inte jätte förtjust i att folk ska öppna mina skåp och se vad jag har i mina garderober...eller vad jag har för medeciner i mitt medecinskåp...
Vill ha alla möjliga tips om visning och vad man ska se upp med när man har främmande mäniskor i sitt hem och hur mycet man kan säga nej till.
 
Det är ju en av nackdelarna med att flytta. Man kan ju inte heller gärna hindra folk från att öppna skåp men nu är det ju så fiffigt ordnat att folk helt enkelt tycker det känns olustigt att gå och rota bland folks grejer.

Jag har flyttat från hyresrätter 3 ggr och det har då kommit 3-4 spekulanter varje gång. Ingen av dem har brytt sig om att öppna skåp eller dylikt, bortsett från större klädkammare och liknande. Man verkar mest vara intresserad av planlöningen, grannarna och kommunala färdmedel.

Den underligaste spekulanten var när vi skulle flytta från fjärde våningen. Hon var så höjdrätt så hon (bokstavligen) strök längs de väggar som var längst in i huset.

Du säger att den ska säljas (som BR?). Då är det kanske en annan femma. Man är ju i det närmaste skyldig att ta reda på vad det är man köper. Är man så allergisk för främmande i sitt hem så kanske det hade varit en bra idé att säga upp lgh en månad senare och flyttat innan visning. :)

Men det är lätt att vara efterklok.
 
Redigerat:
Asså hade de varit folk som kommit och tittat på min nya lägenhet för att de ska bo här, det är en annan femma. Då hade jag bestämt tid, lyft ut lite grejjer, fixat iller vakt..etc.

Men nu är det hyresvärden som skall sälja hela hyresfastigheten och det är hans spekulanter som skall in i min lägenhet och typ rota runt och ex jag har ingenstans att göra av illrarna...(bor på 20 kvm inga rum med dörrar) och öppnar dem badrummet och ska vara där ett tag det funkar inte, för badrummet har ett gigantiskt hål rakt ut i tomma intet så därför får illrarna inte vara där...men de kommer vara skitsvårt att hålla reda på dem när folk ska in dit på "obestämd tid". så frågan är kan man säga nee ni kan inte gå in dit?

Jag sa upp lägenheten i augusti och då fanns det inga indikationer på att hyresvärden tänkte göra sig av med fastigheten. Sedan för ca en vecka sedan så damp det bara ner ett info brev från hyresvärden att huset var utlagt till försäljning och att de inte visste när de skulle bli visningar men att det skulle ske under hösten, så jag känner att det har varit svårt om inte helt omöjligt att skydda sig från den här visningen..
 
OK, de skall köpa hela huset. Det är bara för dem att gilla läget. Jag tror de nöjer sig att kolla ev. renoveringsbehov.
 
Redigerat:
Sedan så känner jag att det är lite olustigt att mäklaren har nycklar till alla lägenheter...Det innebär att mäklaren bara kan gå in i mitt hem när fanken han behagar..och det känns inte så tryggt..Det är ju en sak att hyresvärden har nycklar eftersom han måste kunna komma in i lägenheterna om det skulle behövas vid ex läcka osv.
Men vad händer när hyresvärden ger iväg nycklar såhär, ex säg att mäklaren går förbi här, öppnar lägenheten och illrarna försvinner ut, eller att andra saker har försvunnit, eller mäklarens polare kör iväg med min bil då mina bilnycklar ligger i min lägenhet, vem står som ansvarig då? Finns det ens en försäkring som skulle täcka en sådan stöld?
JG Hr ju ingen aning vad den här mäklaren är för människa, jag har aldrig trffat denne men uppenbarligen så har hen nycklar till mitt hem...
 
Är det någon som vill köpa fastigheten så struntar dom i skåpen, däremot kommer dom nog att sniffa runt i badrum och kök samt syna el, golv, element, fönster etc
 
Hyresvärden kan inte bara stövla rakt in i lägenheten hur som helst. Det finns ett tydligt regelverk kring detta. Jag kan det inte i huvudet men att gå in i din lägenhet utan tillstånd får man bara göra vid akuta tillfällen, typ vattenläcka eller liknande.
 
Ja, vänta nu.... har värden verkligen rätt att släppa in sina spekulanter i de uthyrda lägenheterna? Jag har ingen koll på lagarna men det låter inte rimligt att det skulle vara så.
 
Redigerat:
Det är tillocmed så att hyresvärden inte ens ska vara med på visningen utan det är mäklaren själv som kommer visa runt. Och hade jag inte varit hemma så skrev hyresvärden att det inte varit något problem då mäklaren har nyckel och skulle gått in helt själv....
Det känns rätt så integritetskränkande att veta att en mäklare under de kommande veckorna bara kan gå in i mitt hem...
Och som sagt vem blir ansvarig om ex illrarna smiter ut för att han är här och ska visa när jag inte är hemma...kan ju inteha illrarna i en pytteliten transportbur i flera timmar..
 
Gör det inte till ett större problem än det är. Ring mäklaren och förklara att du har (aggresiva?) illrar hemma och om de prompt måste in i din lägenhet så får de ringa innan och boka en tid.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag kan tycka det är lite dålig framförhållning med en dag.
 
Ta kontakt med hyresgästföreningen, bli medlem om så behövs, det låter som hyresvärden vida överskrider sina befogenheter.

Och som sagt, informera mäklaren om läget och att denne inte får gå in i din lägenhet utan överenskommelse med dig. Samma info till huresvärden. Ring dem och informera dem om detta. Skicka därefter ett email med samma info och referens till samtalet (om du inte spelar in samtalet, kan rekommendera appen ACR om du har en androidtelefon).
 
Å andra sidan så kanske det kommer några stora starka karlar som är spekulant och kan hjälpa dig ner med TVn. ;) Ställ det som krav för att visa lägenheten vet jag! :)
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Kan inte du vara hemma?
 
Jag bara måste fråga, hur kommer det sig att du kallar dig katten här, när det är illrar du huserar? Inte har du väl illrar och katter tillsammans? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.