Hej!
Har lite funderingar om ventilationen i ett rum i källaren. Idag är det ett vanligt källarrum med betonggolv och betongväggar, och ventilationen är "lucka i väggen". Rummet ska renoveras med platonmatta och nya innerväggar med stålreglar som ska stå på platonmattan. Min tanke är att golv och väggar ventileras tillsammans, reglarna placeras en liten bit från väggen så det blir luftspalt bakom. Men hur gör jag med ventilationen? Vad ska jag stoppa i hålet i ytterväggen, någon form av ventil som öppnar och stänger beroende på utetemp? Fått förslaget att inte ventilera golv och väggar alls men det känns inte bra i en källare. Ska jag sen sätta en ventil i nya innerväggen, och i så fall var, så långt från ventilen i väggen som möjligt? Funderat en hel del på detta men inte kommit på en bra lösning. Hoppas på hjälp här.
 
Om du skall ventilera golvet (dvs med fläkt) så krävs ett noggrant utförande enl instruktioner med tättejp och och uppgånga för utluft enl projekterad ritning. Men, om du bara monterar platon med uppvikoch utan organiska material så undviker du ju fukten från marken ochvia betongplattan så det är nog bra. Det är nog då bara att se till att rummet är ventilerat och uppvärmt. För ytterväggar finns fukt - oresp tidsstyrda ventilatorer typ PAX men varför inte ta ett samtal med Platons tekniska avdelning som ger råd?
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/grunder/platon-fuktskydd/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.