Tjenare!

Trevligt forum det här!
Här kommer mitt första inlägg:



Nu har jag funderat och vridit och vänt mig, vilket uppvärmningssystem ska jag ha i mitt hus?

Jag bor i Umeåtrakten ute på vischan i en 1 1/2 plans hus från 30-talet. yttermått på huset är ca 90 kvadrat så huset har väl en yta på ca 140 kvadrat skulle jag tro. Torpargrund. 25000 kWh/år

Nuvarande primär uppvärmning är en kombipanna (ctc 171K) från 70-talet placerad mitt i huset i världens minsta pannrum. jäkligt drygt med all vedtransport in i pannrummet samt att jag inte har utrymme för att installera en acktank. Enda stället som golvet eventuellt skulle hålla för tanken är just där pannan står.
Värmen hålls ju bara någon timme efter det att brasan slocknat och då hoppar elpannan in (DYRT). Har även elelement i alla rum som tidigare ägare renoverat. (Av någon anledning så satte de elelement överallt där de drog fram)

Sekundär värmekälla är en nyionstallerad kamin i vardagsrummet (morsö 2140) som med hjälp av värmeflyttande fläkt värmer ganska bra. Värmer ju även den bara när man är där och eldar. (Eventuellt står den på fundament, vet ej säkert)


Mina egana tankar om vilken uppvärmning som passar bäst:


Jordvärme samt acktank:
Positivt: Jag har tomt och åker att gräva ned slang i. Den sköter sig själv (jag är av naturen lat). Möjlighet till solvärmekomplettering.
Negativt: Elberoende, priset på el kommer definitivt aldrig att gå ner, bara upp. Pannrummet i huset måste vara kvar så att pumpen kan stå någonstans. Om vi kan ta bort pannrummet så kan vi bygga ut köket, men det är ju naturligtvis inget måste!

Frånluftsvärmepump ComfortZone samt acktank:
Positivt: Den sköter sig själv. Ett till- och frånluftssystem borde bli enkelt och billigt att installera då pumpen hamnar mitt i huset. Möjlighet till solvärmekomplettering. Den befintliga kaminens värme borde spridas bra samt att den ger ju pumpen värme.
Negativt: Elberoende. Pumpen låter. Pannrummet måste vara kvar.

Pelletsbrännare i kombipannan:
Positivt: Billig installation.
Negativt: Pellets är dyrt och blir dyrare. Pannrummet är duktigt litet.

Vedpanna samt acktank i uthuset:
Positivt: Billig driftkostnad. Möjlighet till solvärmekomplettering. Kan värma garage i samma byggnad. Enkel vedhantering. Obegränsat med utrymme för tank.
Negativt: Jag måste ordna ved samt elda då och då. omfattande installation då jag måste ha ca 35 m kulvert samt skorsten utöver all annan utrustning.


Fler förslag?


Ni som har koll, kan ni inte ge ett litet hum om hur mycket de olika förslagen skulle kosta?!


Vad skulle Ni ha installerat och varför? Alla synpunkter är välkomna!


//Warlock
 
Förslag: Litet tillbygge på utsidan av huset, kanske lämpligt även till något annat som t.ex. groventré och/eller tvättstuga. Samt naturligtvis pannrum med acc.

Fördel: enkel vedhantering, gott om utymme för acc samt extra utrymme som ni har saknat ;-). Dessutom kan ni ju bygga ut köket.

Nackdel: Ja ni måste ju fortfarande elda, men det är verkligen inte särskilt betungande med en modern panna där man bara gör ett ilägg (möjligen två hälften så ofta om man har stor acc...) Och så blir det ju en tillbyggnad med ny skorsten förståss...

Annars tror jag att ekonomin i en jordvärmeanläggning, möjligen kombinerat med en frånluft är rätt god. Men jag är som princip mot elvärme...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.