Har ett "problem"!

Som jag har nämnt i en annan tråd så ska jag gå ifrån vedeldningen hemma och satsa på ngt annat.

Frågan är då bara: VAD SKA JAG VÄLJA??
Jag har hela tiden varit inställd på en luft/vatten pump för bekvämlighetens skull, men eftersom pengapungen börjar sina efter renoveringar o dylikt så har jag börjat fundera på pellets igen.

Jag har ett 1,5 plans hus med inredd källare på ca 180 kvm, där jag i dagsläget har en vedpanna Baxi Solo Plus -01 30 kwh med 2 st 500 l acc.tankar.

Vilket är det bästa valet?? Sätta in en Baxi pelletsbrännare på befintlig panna för en ca 20-25000:- eller slänga ut vedpannan o sätta in en luft/vatten för 80-90000:-

Hur mycket jobb krävs med pellets och vad kostar det?? Är det "värt" att betala mindre för en brännare än att sätta in en pump?? Ska jag i så fall ha kvar ngn av acc.tankarna??

I dagsläget har jag lagt ungefär 8000:-/året på ved , men jag har inte tid med hanteringen, så bekvämligheten är det som är grejen.

Tacksam för svar då det brinner i knutarna, vilket ska jag välja sett med ekonomi osv..????

(Hoppas nu bara att detta inte blir en "vedeldartråd" med massaformler o uträkningar om ved.........:))

Mvh Husbyggar´n
 
Redigerat:
Hur mycket ved gör du av med? Kubik/träslag osv? Hur många kWh energi blir det? Räkna sen om det till pellets och kolla hur mycket pelletsen kostar.

Gör likadant med luft/vatten och räkna sen ut vilket som blir mest prisvärt. Tänk på att pellets klarar hela behovet medan en värmepump får ta till elpatron när det är som kallast.
 
Tjena!

Jag är inte så intresserad av att sitta o räkna ner i molekyler då jag till 100% kommer att gå ifrån veden.
Det jag är intresserad av är ungefär: Är jag "dum i huvudet" om jag väljer pellets före pumpen eller vice versa??
Vilket jobb/kostnad krävs o vad behöver jag med pellets kontra pump??

Vi skippar uträkningarna och ser till det stora hela!!

Hoppas nu inte jag var otrevlig.....:)

Mvh Husbyggar´n
 
när är huset byggt? vilken typ av ventilation har du,. ja skulle defenetivt inte välja pellets.då skulle ja hellre fortsätta med ved.. isf borra el luft vatten,..
 
Gamla delen av huset e byggt -36 -självdrag samt tillbyggt -08 med gjuten platta och vattenburen golvvärme.
Har bubbelkopp som kräver lite mer varmvatten... samt inredd källare (Tvätt, duschrum, 1 vanligt rum, pannrum) som oxå kräver sin värme. Fram tills nu har ju vedpannans värme stått för en stor del av uppvärmningen av källaren
 
Här kan du se lite statistik på pellets.
http://www.afabinfo.com/pelletspriser.asp .Vill du t.ex.testa med pellets så är det bra pris på länken som Åskar hänvisar till.Det är ju inte direkt underhållsfritt med pellets,men du är ju van vid ved.Kommer väl att kosta det dubbla priset med pellets i förhållande till din ved.
 
Anledningen till att du skulle räkna på det var ju naturligtvis för att se vilket som blir mest lönsamt av pellets eller luft/vatten...men skiter du i det så är det väl bara att välja värmepumpen så slipper du göra någonting alls.
 
jag hade satt i pellets å testat det iaf en vinter
 
H
Det är ju stor prisskillnad till värmepump om du köper en begagnad pelletsbrännare av modernare slag och monterar in själv. Just nu är det lågsäsongspris på begagnat och blir du inte nöjd med pellets är det bara att sälja iväg igen.
Moderna brännare har sålts på Blocket för 5000-6000.
 
_ap_
Hur många blir egentligen "nöjd" med en beg. brännare från blocket?

Varför jämförs nästan alltid en beg pellets anläggning med en ny
pump, har aldrig sett någon skriva "pröva med en beg pump i år
och se hur mycke du får frysa"

Nä, satsa rätt direkt.
Pelletsanläggning för 100 000: - = varmt, driftsäkert,
service vänligt.
Pump för 100 000: - = Lite enklare, inte lika varmat och dyrare att repa.
Beg anläggning = Byta igen inom max 2år.

Personligen skulle jag satt pellets, 80% av alla jag känner som har pump
har i år fått "myselda" 2 månader i sträck.. mysigt.. nää... enkelt.. nä...
 
Redigerat:
Tackar för alla svar!

Dock är jag lika kluven än. Precis som föregående talare gör gällande så kommer jag inte att sätta in en beg pelletsbrännare om jag väljer pellets alternativet, men jag kommer heller inte iså fall att köpa en ny panna utan jag sätter en ny brännare på befintlig panna som i mina ögon inte är speciellt gammal -01 tagen i bruk -02.
Rätt eller fel?

Mvh Husbyggar´n
 
H
En helt ny pelletsanläggning idag är ekonomiskt tveksamt.
En modern begagnad brännare kan spara en hel del pengar för den som är lite händig och kan montera den själv. Ny brännare inklusive montering ger ett års garanti men tyvärr har många återförsäljare misskött installation och efterservice så pelletseldning har fått en ganska dåligt rykte.
Ny brännare som man monterar själv tycker jag är det bästa alternativet.
En del tillverkare lämnar fulla garantier även vid självmontage.

Är pannan på 30 kW och du köper nytt så välj en 30 kW eller 50 kW brännare så att du inte får för klen brännare i pannan.

Köper man en begagnad brännare ska man naturligtvis titta efter sprickor i materialet och dessutom ta reda på vad reservdelarna kostar. Omoderna helt slutkörda brännare är det ingen mening att lägga ned pengar på
 
Om det nu blir pellets så funderar jag på Baxis Eurofire, men den efter vad jag har förstått är på 20 kw. För klent??

Ingen har svarat på min fråga ang tankarna, ska jag ha de kvar, eller ska jag ha en kvar eller ingen kvar???

Hur funkar det med att elda med ved i pannan efter ditsatt brännare, går det??

/Husbyggar´n
 
Redigerat:
H
Inte tycker jag du ska slänga ut vedpannan.
Att chansa på en 20 kW brännare går väl bra begagnat, bara sälja brännaren igen om det blir för låg rökgastemperatur och tar för lång tid att ladda tankarna.

Ska man köpa nytt så har brännaren förlorat halva sitt värde efter första eldningen och då skulle jag inte chansa på en för liten brännare.

Här är två alternativ.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/pelletsbrannare/pelletsbrannare-px50-50kw.html
KMP 50 kW. Väldigt dyr och gammalmodigt besvärligt styrsystem. Ingen automatisk uraskning medför jobb i källaren varje fredagskväll.

http://energibiten.123ehandel.se/product.html?product_id=31&category_id=5
Bionordic Viking B30 GL. Bra pris. Billiga reservdelar. Modernt lätthanterligt styrsystem. Automatisk uraskning. I en vedpanna sköter den sig själv i några veckor.

Iwabo har också någon 50 kW brännare men hittar ingen återförsäljare. Minns att den var dyr som attan.

Att elda ved efter brännarinstallation kräver kanske att man lägger tillbaka keramiken i pannan. En plåt att sätta över brännarens fästhål ska väl inte vara så svårt att ordna till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.