Hej.

Ska lägga råspont, underlagspapp samt ytpapp. Taket ska sedan isoleras. Hur ska jag gör för att få till det med en ventilerad nockbalk? Se bifogad bild.
 
  • Träkonstruktion av takstolar på ett byggprojekt med synlig nockbalk, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lämnar en glipa på råsponten på varje sida så du har kanske 3 cm öppet över nock. Sen lägger du papp över detta som sätts ovanpå ströläkten om du har betongpannor eller plåt.
 
Ok. Gäller detta även då jag nöjer mig med takpapp?
 
Nej, då vet jag faktiskt inte hur man gör.
 
Du kan även bygga upp innan nocken med reglar och vika pappen upp längs dessa och sedan installera en huv längs hela nocken.
 
Hittade denna. Man ska tydligen fästa en fiberduk över detta. Men sen då?
 
  • Schematisk illustration av en hörnsektion av ett byggprojekt med markerade mått och fästanvisningar för fiberduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela bilden.
 
  • Instruktionsbild för montering av ventilerad taknock med detaljer för överlapp och spikning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man sätter ihop takstolarna med en träbit likt bifogad bild. Räcker det då med att man borrar ett litet hål i samtliga takstolar med gavel ventilation i båda ändar ?
 
  • Takstolar förbundna med en träbit i ett vindrum, synlig isolering och hål för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för byggnad och vad ska ventilationen i nocken fylla för funktion?
Om det är ett nybygge som ska vara åretruntuppvärmt och där du plastar noga mellan bostad och vind så bör behovet av ventilation på vinden vara mycket litet.

Utomhusventilerade vindslösningar leder ofta till problem, ventilationen medför ofta ett fuktigare klimat på vinden.
 
Det ska bli ett isolerat hönshus med en innetemperatur på +5 grader.
Kanske överdrivet med ventilerad nock?
 
Rickard.
Ja det tycker jag nog. Om du vill kan du borra typ ett 25mm hål genom ovanför nockbalken och ventilera ut genom gavelväggen. Jag hade dock bara kört med öppet i takfoten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.