Har nyss köpt ett hus som vi har flyttat in till och nu när det börjar bli lite
kallare så immar den i stort sett på alla våra fönster på insidan av huset alltså börjar längst ner på fönstret och sprider sig en bit upp, jag har provat att montera bort fönster brädorna i hopp om att det skulle hjälpa men det är på samma vis ändå, så jag undrar om vi kanske har för dålig ventilation i huset ....det är självdrag i huset .....tacksam för svar och tips :)
 
Köp en billig hygrometer först och se vad du har för luftfuktighet inomhus. Hjälper inte bort imman förstås men du får ju en hint om det är det som är problemet.
 
jag har mätt med en och har en fuktighet mellan 45 och 60% unegefär ..
 
Hur gamalt är huset, vad är det för typ av fönster?

Vid denna årstid ska en bit toapapper helst suga fast sig i självdragsventilen (som skall finnas i badrum wc o kök) med stängda fönster och dörrar. Förhoppningsvis har du någon form av uteluftsventiler i sovrum vardagsrum etc. där du ska känna att det kommer in kall luft. Med stängda innerdörrar skall luften också kunna gå under eller över dörrbladet (överluft).
 
huset är byggt 59 i badrummet är det satt in en paxfläkt och sedan den enda ventilation jag hittar i taket är i en av hallarna hittar ingen ventilation i något av sovrummen eller i vardags rummet .... :(
 
mindz skrev:
huset är byggt 59 i badrummet är det satt in en paxfläkt och sedan den enda ventilation jag hittar i taket är i en av hallarna hittar ingen ventilation i något av sovrummen eller i vardags rummet .... :(
Du MÅSTE ta in luft från uteluftsventiler om nu inte fönster etc är så otäta att drag uppstår där. Sätt in spaltventiler i fönsterbågar/karmar eller ta hål i vägg för typ Fresch uteluftsventiler.

Kolla så det inte sitter backspjäll i Paxfläkten, du ska ha självdrag även när fläkten står, annars låter du den gå kontinuerligt eller ta bort den och ersätt med ventil eller nyare typ av fläkt om den är gammal. Sedan bör du ju ha en ventil i kök eller dit ev spisfläkt är ansluten?
Separat wc ska ha frånluft. Öppen spis?

Ja,ja, ditt problem är uppenbart dålig ventilation!
Lycka till!
 
det sitter gammla 2 glas fönster och jag tycker inte det verkar som dom är allför täta.
har en köksfläkt och så finns det ventilation i den ena toan i taket och i den andra sitter det en paxfläkt, ja vi har även en insats kamin ...är väldigt oerfaren på det här med ventilation så ...
 
Sätt in en spaltventil i bågen eller karmen, så ser du om det hjälper. med största säkerhet kommer det göra det!
Mvh
 
Spaltventiler typ beobe och liknande har för högt tryckfall för att fungera bra med självdrag, en större ventil typ fresh är bättre i ditt fall, alternativt montera en takfläkt för att få ett injusterbart flöde.
 
Problemet är inte ventilationen även om den verkar rätt dålig. Det är dåliga fönster, dom blir helt enkelt för kalla. Varmluft inne träffar kallt glas resultat imma,fukt och kallras. Är det tvåglas! Byt fönster och fixa en bra ventilation. Gärna fläkstyrd då självdrag bara fungerar när det är kallare ute än inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.