Motorskyddet på vedklyven löste ut när jag klöv ved härom dan. Det var en jobbig stubbe men inget märkvärdigt grovt. Efter det här stoppet gick klyven inte att få igång mer utan motorn brummar bara o sen löser motorskyddet ut. Jag har börjat felsöka men nu har jag kört fast o behöver er hjälp. Så här långt har jag kommit:

1. Jag trodde först att det var något fel i hydraulsystemet o skruvade därför isär o bytte olja. Det verkar dock inte vara felet. Klyven går att röra för hand när den är frikopplad o oljan är ok.

2. När jag startar motorn obelastad (bortskruvad) så går den igång. Den brummar ca en halv sekund innan den drar igång, men motorskyddet löser inte ut.

3. Jag undersökte/rengjorde hydralpumpen, o så vitt jag kan se är den också OK.. den går inte superlätt att snurra runt, men om man håller i axeln med en smaltång så snurrar den utan problem o suger som den ska.

4. Men när jag sätter ihop hydraulpump med motor, utan att koppla ihop den med klyven, ja då löser motorskyddet ut igen.

Mao har jag nu isolerat felet till tre komponenter; motorn, hydraulpumpen eller motorskyddet..men nu vet jag inte vad jag ska göra härnäst för att bestämma vad som är det egentliga felet.. Vad tycker ni?

Motorn är en enfasmotor 2KW. Klyven är en 6Tonsklyv från Claes Ohlson. (Cotech)

Bifogar bild på hydraulpump o motor + pump ihopkopplad som kanske säger mer.

Hydraulmotor och pump från en vedklyv, ihopkopplade och monterade på en metallplatta, med verktygsskjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hydraulpump från vedklöv på tyg, fokus på pumpens topp med bultar och axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Hydraulmotor och pump på en vedklyv, kopplade tillsammans för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Driftkondensatorn, en rund burk med sladd, sitter i motorns kopplingslåda eller utanpå verkar troligt.

Protte
 
Kan finnas både driftkondensator och startkondensator, driftkond. är inkopplad till motorns hjälplindning hela tiden, medan startkond. bara är inkopplad parallellt med driftkond. några sekunder så att motorns startmoment ökas. Båda kan orsaka samma fel så att motorn inte orkar gå igång. Visa gärna en bild på motorns märkskylt, brukar stå där vilka värden dom ska ha.
 
Redigerat:
S Semesterfixaren skrev:
Motorskyddet på vedklyven löste ut när jag klöv ved härom dan. Det var en jobbig stubbe men inget märkvärdigt grovt. Efter det här stoppet gick klyven inte att få igång mer utan motorn brummar bara o sen löser motorskyddet ut. Jag har börjat felsöka men nu har jag kört fast o behöver er hjälp. Så här långt har jag kommit:

1. Jag trodde först att det var något fel i hydraulsystemet o skruvade därför isär o bytte olja. Det verkar dock inte vara felet. Klyven går att röra för hand när den är frikopplad o oljan är ok.

2. När jag startar motorn obelastad (bortskruvad) så går den igång. Den brummar ca en halv sekund innan den drar igång, men motorskyddet löser inte ut.

3. Jag undersökte/rengjorde hydralpumpen, o så vitt jag kan se är den också OK.. den går inte superlätt att snurra runt, men om man håller i axeln med en smaltång så snurrar den utan problem o suger som den ska.

4. Men när jag sätter ihop hydraulpump med motor, utan att koppla ihop den med klyven, ja då löser motorskyddet ut igen.

Mao har jag nu isolerat felet till tre komponenter; motorn, hydraulpumpen eller motorskyddet..men nu vet jag inte vad jag ska göra härnäst för att bestämma vad som är det egentliga felet.. Vad tycker ni?

Motorn är en enfasmotor 2KW. Klyven är en 6Tonsklyv från Claes Ohlson. (Cotech)

Bifogar bild på hydraulpump o motor + pump ihopkopplad som kanske säger mer.

[bild] [bild]
Rätt kul rubrik du satt. Jag brukar väl inte krångla, visserligen kan jag ha lite knäppa ideer ibland, men krångla är väl ändå litet överdrivet.
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus_5 och 3 till
  • Laddar…
@vedklyv - my bad! :)
Men till både dig o Protte; hjärtligt tack för hjälpen!
Låter ju som ett klart troligt problem med tanke på hur motorn beter sig! Bild på kondingen nedan. Men var köper man en ny? Knappast på Bauhaus, eller?
Svart kondensator CBB60 märkt med tekniska specifikationer monterad i en apparat med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elfa, men de har så hög frakt. Jag har köpt på ebay de senaste gångerna jag köpt kondensatorer.
 
60 microfarad och 450 volt ,det är en vanlig motorkonding som du kan hitta hos alla landets LINDARVERKSTÄDER, det finns många.
 
S Semesterfixaren skrev:
@vedklyv - my bad! :)
Men till både dig o Protte; hjärtligt tack för hjälpen!
Låter ju som ett klart troligt problem med tanke på hur motorn beter sig! Bild på kondingen nedan. Men var köper man en ny? Knappast på Bauhaus, eller?
[bild]
Först bör du nog felsöka helst mäta lite innan du handlar. Det är inget typiskt fall att kondingen skulle ge upp i samband med att du ev lastar lite hårdare om du nu gjorde det. Slumpen och upplevelsen kan givetvis göra att det verkar hänt då men lasten var normal och den gav upp ändå. Men alltid bra att ta reda på vad som felar om inte annat lär du dig lite mer om hur det funkar till en annan gång.
 
Kondensatorer brukar kunna leva sitt eget liv, har dom bestämt sig för att lägga av, så gör dom det när motorn måste ta i lite mera och det går lite större strömmar genom dom. Ska du mäta, ska du koppla bort kondingen först, annars får du mätfel. Tänk dig motorns lindning som en enda spole med ett mittuttag där inkommande nolla är ansluten. Spolens båda ytterändar är anslutna till var sin tamp från kondensatorn. Beroende på vilken av spolen ändar du lägger inkommande fas på, kommer motorn att snurra åt ena eller andra hållet. Mäter du mellan spolens mittuttag och någon av ytterändatna ska du ha ungefär samma värde, någon enstaka ohm, hit eller dit är godkänt. Mäter du mellan ytterändarna, där kondingen satt, har du dubbla värdet. Sedan bör du även göra en isolationsmätning mot jord, (motorns hölje), men då behöver du en "megger" som klarar att ge 500 volt mätspänning, det är det inte alla som har, men en vanlig multimeter kan ge en vägledning, motståndet ska vara oändligt. Sök på MOTORKONDENSATORER då får du upp en hel "drös".
 
Redigerat:
Var in hos Lindar Anders i Norrköping i måndags o köpte en ny konding. Monterade ihop o nu är vedklyven som ny igen. Tack för hjälpen!!
 
  • Gilla
Erakamoks och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.