Hej!
Vattenledningarna till vårt tillbygge är dragna från källaren i gamla delen ut i krypgrunden under nya delen och upp vidare i tillbyggnaden. Nu har vattnet frusit igen! Rörmokaren som gjorde installationen är inte särskilt på hugget. Vattnet fryser enligt de experter jag talat med i den lilla svängen som ligger i krypgrunden pga dålig isolering.
Mer isolering är ju självklart ett alternativ. Men en fråga. Rören är 22 mm. Hur påverkas flödet om man lägger i en värmekabel? (finns väl kablar som bara är ca 8 mm).
Tack för tips och hjälp!
Hubbe
 
Inte märkbart alls, jag har inte märkt någon skillnad hemma. Hade slangen varit 10mm då hade jag lagt vämekabeln på utsidan.
 
Tack för input!
Jag blev nu osäker på om det istället är 17 mm rör. Påverkar det ditt svar?
Hubbe
 
Nix, men på 17mm rör har jag inte kunnat jämföra innan och efter då jag monterade värmekabeln direkt. Men jag har bra flöde ändå, men jag vet inte om jag hade haft bättre men det behövs inte.
Den du köper kabeln av har säkert rekomendationer också.
 
Lägg värmekabeln på utsidan av röret. Du fäster den i röret med aluminiumtejp och isolerar röret med vanlig rörisolering. Du slipper kabel i röret samt den rätt dyra anslutningskopplingen för värmekabel avsedd att dras i röret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.