Måste säga att jag har flyt här hemma.Inte nog med att jag har en värmepumps annläggning som ej fungerar nu har vattenannläggningen börjat strula.Har en borrad källa från -88.Borrdjup 70-80 meter.Installerad Grundfos stående vattenpump i mitt förråd.2 januari stängde jag av vattnet för att ta bort ett gammalt handfat.Glömde stänga av vattenpumpen men kom på det när jag hörde den drog igång.Lyfte bort handfatet och satte på rörkopplingar med kran på för att slippa stänga vattnet när jag skulle montera nya handfatet.Sagt o gjort glad i hågen satte jag på huvud kranen igen och startade pumpen.INGET vatten.Inte en droppe.. Full panik visste inte vad jag skulle göra.Kunde dock inte göra så mycke då kl var efter 10 på kvällen.Fick ta semester dan efter och åka ut till jobbet för att höra med gubbarna ( jobbar på Thermia värme ) om de visste vad jag skulle göra.Hälla vatten i pumpen vae rådet.Hem och krångla lite plu att jag ringde en rörmokare.Satt en bra stund och "vattna pumpen".Till slut tog den vattnet och allt verkade ok.Hällde väl i typ 1.5 l vatten.Åkte glad i hågen iväg för att hämta nya handfatet jag köpt på Blocket.På väg hem ringer sonen o talar om att pumpen stod och gick iugen och inget vatten.Bara att vattna igen plus lufta.När jag sen fick igång det passa vi på att spola lite xtra med vatten för att ev få ruljans på det.Sov dåligt den natten.Inge vidare om pumpen står och går så den bränner men morgonen kom och det gick bra.Funka sen till i torsdags ( 4 veckor senare ). Då hade sonen återigen hört att den bara stod och jobbade och slagit igen den.Samma visa igen.Vattna och lufta.Gick dock inte i så mycket vatten denna gång.Tll slut gick den igång så jag spolade i badkaret en stund.Lite missfärgat vatten och rostflagor en stund.Trodde det hade löst sig men samma visa igen på freda och då var det nära att pumpen skar.Den lät inte nått vidare men lyckades få in vatten återigen.Har pratat med rörmokare och han vet inte då det ´verkar som pumpen är ok för trycket till hydropressen är ok.Trodde inte heller det var ventilen i botten av källan eftersom inte allt vatten blir borta.Vet inte vad jag ska göra för pumpen kommer ju i vilket fall gå åt skogen för nästa gång är det inte säkert nån är hemma när vattnet försvinner.Kan va nått luftläck då det verkar va luft i pumpen och rören.Har försökt lufta så mycke det går både medan pumpen går och när den står stilla.
Nu till frågan förutom om nån kan ha en aning om vad jag ska göra.
Vet nån vart man ev kan köpa renoverade vatten pumpar? Fick pris på en ny Grundfos stående 15000:- plus moms.Sen kosta bottenventilen några tusen den oxå.Kan inte köpa dränkbar då berget är flisigf sa han som borrade.
Om nån kan hjälpa mig räkna på vad jag behöver för pump vore jag oerhört tacksam oxå.Ska kolla om jag kan hitta nån betäckning på pumpen djup på källan osv.
Tacsam för snabba svar
Tina
 
Fungarar tryckströmbrytaren som den ska? Antar att du har en s k ejektorpump som står upp i förrådet med 2 st slangar ned i borrhålet.
Om tryckströmbrytaren spökar kan det hända att pumpen går även fast den kommit upp i och över det tryck som den ska stänga av vid. Vad visar tryckmätaren? Rör den sig när pumpen går.
Bottenventilen till en ejektorpump går sällan sönder, däremot kan den behöva tas upp och göras ren.
 
Hej Patrick.Jo det är en sådan som du beskriver.När pumpen har stått o gått och vi har stängt av den så vet jag inte vilket tryck som varit.Fast sen har den naturligtvis stått på 0 i tryck när jag stängt vattnet för att försöka få igång det igen.Kan kanske va den som spökar.Trodde inte det förut för den har gått upp i strax under 4 i tryck när den gått och sen sjunkit ner till typ 1.5 kilo. Gick o kolla nu för att va säker men då ville den inte gärna sjunka mer än till strax under 4 när den inte går.Satte på vattnet,då går den upp till strax under 4. Ska kolla nu igen då den stått still några minuter.Den står nu på strax under 3,5 i tryck.Har väl en sabla tur om det "bara " är det som krånglar.Ska ringa röris och höra vad han tror.Han pratade oxå på den.
Tack så länge
Tina
 
Hej igen.Prata me rörisen.Han tror det är bottenventilen iallafall.Trycket ska ju inte sjunka ner till 1,5 vilket det inte gör just nu, utan stanna runt 4.Får väl ha koll på trycket för om det sjunker så är det att vattnet går tillbaks i borrhålet och att botten ventilen inte fungerar som den ska.Har jag förstått det rätt?
Kan dock inte dra upp slangarna just nu då de ligger under plattor och det är nog hyfsat fruset..
Vill dock fortfarande ha tag på renoverade pumpar om ¨nån vet.
Tina
 
Det finns en firma som heter Pumphuset, vet inte om de finns i närheten av dig, men där har jag köpt beg pump vid ett tillfälle. http://www.pumphuset.se/produkter.asp
Om trycket sjunker, så är det som du säger något fel som gör att vattnet rinner ut bakvägen. Är alla kranar stängda så ska tycket ligga kvar på samma nivå som det gjorde då pumpen stannat.
Hoppas att det löser sig. Kommer du inte åt själva borrhålet genom någon brunn? Det brukar sitta kopplingar som man kan lossa för att lyfta upp slangar och ejektor ur borrhålet. Slangpaketet är tungt, så det krävs att man är minst två personer.
 
Hej och tack för tipset.Ska ringa dem imorn.Hittar dock ingen betäckning på pumpen men de bör väl veta vad jag behöver. Borrhålet ligger under en plattlagd uteplats.Kollade förut och snön har faktiskt smält in mot väggen så jag ska försöka skotta rent under helgen.Som tur är är det stenar i typ tegelstens storlek och inte stora sjöstensplattor så det bör väl gå om det krisar.Skulle ju inte vilja krångla med det nu i vinter men lika bra va förberedd.Måste oxå höra med exet så borrhålet är där jag tror.Är ju ett tag sen det blev gjort.
Att det är tungt föstår jag men det är ju iallafall bara jobb.Tyvärr finns det inte plats att fästa i något typ traktor för att dra upp det den vägen.Bara det nu inte kommer en himla massa snö.Har snöat sen tidigt i morse och verkar inte vilja ge sig än på ett tag.Ha en bra helg och tack så länge.
Tina
 
Skrev mejl till Pumphuset men har inte fått något svar än.Fler dåliga nyheter.Borrhålet är inte intill väggen som jag trodde.Prata med exet och det enda vi vet är i vilken riktning hålet ligger.Letade i gamla papper och hittade provnings protokollet. Där stod det 5 meter söder om boningshus.Vet som sagt riktning då det sitter en spik i södra väggem men tror inte det stämmer med 5 meter för i så fall ligger det djupt under backen då vi fyllt en hel del just där.Prata med gubbarna på jobbet om hur man gör för att hitta källan och nån föreslog ( slagruta.. ha ha ) metalldetektor.Vad tror ni om det? Var kan man få tag på en sån och tror ni det fungerar? Funderar på om nån teknisk avd på Kommunen kan ha en sån.Tacksam för tips..
Tina
 
Hej igen.Har haft en kille här med slagr..metalldetektor och troligen har han hittat källan.Funderar nu på att köpa en dränkbar i allafall.Vad kan man använda på den gamla anläggningen i såfall? Fick en offert från en vvs firma här i stan och det var väldigt mycket grejer med.Skulle kosta typ 16500:-. Fattade inte allt som var med men kan väl inte behöva hiva allt det gamla eller?
Tacksam för svar
Tina
 
Du borde ju bara behöva byta pumpen om hydrofor och annat är OK. Tryckströmbrytaren kan ju vara bra att passa på att byta ut om den är gammal. Du lär behöva ett nytt motorskydd. Svårt att säga exakt vad som är rimligt utan att ha sett din nuv anläggning och vad du fått offert på.
 
Motorskyddet till pumpen behöver justeras eller bytas för att passa mot den nya pumpmotorns effekt.

Vad du än gör så tappa inte ner slangarna i borrhålet, då får du garanterat inte ner någon pump senare.
Jag tycker inte du ska ge dig på att ta upp dom själv om inte vattenytan i borran är nära markytan. Vattenfyllda slangar väger en hel del och om dom suttit ett tag brukar dom dessutom vara ganska halkiga/slemmiga.
 
Fick 2 offerter idag.Billigtvvs som faktiskt ligger här i stan skicka ny offert då han missförstått mej.Nu var det pump Grundfoss SQ2-70 1 fas plus 80 m kabel och vire för 10650:-.Lät mycket bättre.Det där med vire va nått nytt för mej.Vad är den för? Trodde pumpen kopplades på det gamla vatten röret. Sä var det kanske inte nej ( inte särskilt teknisk nej ) . Detta gick över huvet på mej.Please förklaring...
Fick även offert från Pumpverkstan.De skulle ha 8580:- för en pump som heter WPS 2-65/60 med elkabel.Men det gick ju bara till max 60 m djup och min källa är 70 eller 72 m.Vet att pumpen inte ska ända ner men 60 m måste ändå va för kort plus att jag aldrig hört talas om märket.
Funderar på att försöka planera in det till Påsk om det inte händer något akut före dess.Ska kolla runt lite om nån med typ 4 hjuling kan komma och hjälpa mej dra upp slangen.Har sett att folk kopplat till traktorer och dyligt.Lite svårt här inte så bra utrymme men en 4 hjuling skulle nog fungera en bit iallafall.Tack för tipsen.:rolleyes:
 
Pumpen hänger i wiren. Om den bara hängde i slangarna finns risk för att den lossnar p g a sin egen tyngd t ex när man ska dra upp den.
Tänk på att det inte bara är borrhålets djup som avgör hur kraftig pump du ska ha utan öven hur högt tryck du kan få ut. Ska försöka förklara:
Pumpen sitter på t ex 70 m djup och vattenytan i borrhålet ligger 5 m under marken i "normalläge" innan du pumpar ut vatten. Låt säga att du pumpar ut 100 l vatten. Då sjunker vattenytan ca 10 m ned till 15 m under marken.
Pumpens lyfthöjd avgör också vilket tryck du nu kan få ut i hydroforen (max stopptryck). Säg att tryckströmbrytaren står på 4 bar som stopptryck. Detta motsvarar ca 40 m vattenpelare.
Pumpen ska alltså klara 15+40=55 m, plus lite förluster för att komma upp i ett stopptryck av 4 bar. Ju närmare man kommer max lyfthöjd på pumpen desto mindre blir också flödet. Vid 70 m är flödet 0 l/min.
Med SQ2-70 pumpen från Grundfos borde du klara dig bra.
 
Tack för ditt svar.Trodde nog att det var så med wiren.Låter bra att det är SQ2-70 som jag bör ha.Har hittat en på blocket som är ny.Om han har alla papper iordning på den kanske jag slår till.Det enda jag är lite rädd för är att det ska bli strul när pumpen ska ner i borrhålet.Kommer ihåg att han som borrade sa att berget var flisigt så det var nog därför det inte blev nån dränkbar då.Vad tror du ,är pumparna mindre nu än för 23 år den eller är jag dum om jag köper en dränkbar och den sen fastnar i hålet.Naturligtvis finns ju alltid denna risk det förstår jag.Hur mycke berg jag har vet jag inte det enda som jag hitta i protokollet är att det var 2 m till berg.
Skönt det börjar bli vår ute nu så backen börjar tina, jobbigt gå och vänta på att nått händer med vattnet innan tjälen iallafall börjat gå ur backen.
Tina
 
Törs inte svara på hur det är med risken för att pumpen ska fastna. Själva ejektorn som sitter där nere i dag är inte så liten den heller. Kanske ska du rådfråga någon pumpinstallatör på orten om tips.
Tror att diametern på pumpar har varit standard ganska länge. 4 tum och 5 tum diameter brukar vara det vanliga.
 
Ok.Svår fråga.Tror 1 fasen bara är 3 tum.Lär väl märkas när vi drar upp ejektorn om det är trångt.
Vart tog våren vägen? Här vräker snön ner just nu...
Förresten vet du vilken sorts elkabel de ska vara? Satt o jämförde priser på pumpen elkabeln och wijern på Rinkabys hemsida igår.Fanns flera olika med varierande priser.Pumpen och wiren var ju billigare än billigtvvs.Tyvärr får man inte hjälp med sådant av Rinkaby utan bör veta vad man ska ha när man beställer.
Nej nu måste jag dra till jobbet i snöyran..
Tina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.