ja.. Ska försöka fatta mig lite kort.

Jag och min sambo köpte ett Platzehus 1 1/2 plans 160kvm med snetak förra året i juli.

Förra ägare påstod sig vara snickare och jobbar också på en stor byggfirma. (Han är dock betongare)

Paret som ägde huset gick i skilsmässa därav var det till försäljning.

Till saken då.. Dom valde för 3 år sedan att bygga ut en balkong på övervåningen med takkupa, (en pensionerad snickare gjorde stommen och kupan, men säljaren resten av jobbet)

I köpes papperna stod det att det hade kommit in vatten i vardagerummet i nedervåningen och då troligen från balkongen. Pga att plasten hade spruckit(?!) men att han hade rivit upp det och åtgärdat det, men hade antecknat att det "bör lägga tjärpapp på golvet, och förlänga plåten under fasaden (alltså brädfodringen)

Vi tog en besiktningsman och han tyckte inte att det såg konstigt ut på något sätt alls på balkongen eller någon annanstans.

Men i januari så kom det slask på balkongen och började droppa in vatten i vardagsrummet på undervåningen, och väggen mellan kök/vardagsrum var alldeles blöt, och det har även kommit en fuktros på innertaket i köket..

Ringde då säljaren och påpekade detta, och han tyckte att vi skulle köpa en burk tjära och pensla där plåten slutade vid fasade för att täta.. Jag sa då åt honom att jag tar dit en firma till våren och lägger om hela balkonggolvet så det blir rätt gjort. Han gick med på detta och stå för det.

Rev då upp balkong golvet efter några månader och märkte att allting var blött, isoleringen, glasfibret, plasten var också blöt.

Tog dit en byggfirma och dom konstaterade att allt vet felgjort, översta lagret var plåt.. Som han hade skarvat med 3 bitar, åt fel håll också, kletat dit någon typ av massa mellan skarvarna som inte ens hade torkat ihop, Det fanns ingen fuktspalt heller, det var för långt mellan reglarna också. Plus att lutningen på hela golvet var fel så allt vatten samlades mitt på golvet. Han hade sen skruvat fast plåten igenom glasfiberväven ner i det spontade trägolvet.

Så hela balkongen och eventuellt takkupan måste göras om från skratch.. Golvet på övervåningen måste brytas upp. Innertaket nere måste rivas ner. Väggen mellan kök/vardagsrum öppnas upp.

Och eventuellt öppna upp ytterväggar för att mäta fukt.

Vi har haft hit en besiktningsman för att dokumentera alltihop och väntar på rapporten.

Säljarna vill inte ta något ansvar alls.

Min fråga är, har någon varit i samma sits och vet hur man ska gå till väga, finns det chans att vinna i en rättegång?

(Grannen kan vittna då säljaren har sagt åt honom att han vet om att balkongen är dåligt gjort)

Snälla, finns det någon som har tips så godtags dom gärna! Är i akut behov av hjälp.

Med vänlig hälsning, Janne.
 
Då ni blivit uppmärksammade på det "eventuella problemet" innan eller i samband med köpet blir det nog inte annat än att bita i sura kotten för eran del, tyvärr.

Som köpare har man ENORMT stor ansvar för att syna den fastighet man köper.
 
Men om säljarna har talat osanning om huset så har man väl rätt att häva köpet? Kostaderna ligger på minst 200.000...
 
Som Nils82 säger, är det köparens ansvar att göra en grundlig kontroll om det är något som visar sig vara felkonstruerat. I köpes papperna stod det att det hade kommit in vatten i vardagsrummet i nedervåningen och då troligen från balkongen.
Ni skulle då krävt antingen ett prisavdrag vid köpet eller krav att säljaren åtgärdar felet. Nu är det försent och något krav på att häva köpet kan ni aldrig få igenom.
 
S
Kan inte annat än instämma med tidigare talare, ni blev uppmärksammade på problemet och är skyldiga att göra vidare undersökning. Jag tror inte ens att säljare medvetet talade osanning, jag tror han är en klåpare som inte vet bättre, tyvärr.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kolla med försäkringsbolaget om förutsättningarna för att få hjälp med rättsskydd. Det stod ju i dokumenten att problemen var fixade. Frågan är dock om de formuleringarna är starka nog att ses som en utfästelse som fritar dig från din undersökningsplikt.
 
Frågan är väl om det inte snarare är besiktningsmannen du borde gå på. Detta låter som fel som iallafall delvis borde upptäckts av bes. mannen. Som då borde rekommenderat en fördjupad undersökning (bara formuleringen från säljaren om att det varit problem borde föranlett en djupare undersökning.).
 
  • Gilla
Solute1 och 3 till
  • Laddar…
För din egen del, glöm det.. Det kommer bara äta energi av dig att försöka driva detta och du kommer ändå inte komma någon vart med det. Tyvärr är det så att ni blivit uppmärksammade och ni har eran undersökningsplikt, i detta fallet en utökad sådan eftersom ni kände till delar av problemet, glöm att sätta åt besiktningsmannen. Som sagt, detta kommer bara kosta energi och pengar att försöka driva och du kommer troligen inte nån vart med det alls.

Min kusin försökte med nåt liknande och till slut sa han till mig att jag hade rätt, han skulle aldrig försökt driva det, utan löst problemen istället, det åt enorm energi av honom samt pengar att försöka driva målet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Att reklamera besiktningsmannens jobb är en bra ide.

En fråga till övriga: Ja det kostar pengar att processa men kostar det dina pengar eller försäkringsbolagets pengar?
 
Men han har ju sagt att det är åtgärdat, plus att när han skulle sätta den nya altan dörren, så kunde han inte skruva fast tröskeln ner i golvet för att det var så ruttet. Han fick alltså skruva fast den i väggen.

Grannen berättade även detta då säljaren bad om hjälp om det.

Han har ju alltså ljugit om huset så häva köp tycker man borde gå.

Samma badrummet uppe, frågade om allt är fackmannamässigt utfört, och enligt grannen finns det ingen fuktspärr i badrummet, detta ska jag kolla upp.. Det är ju ganska bra att ha!!


Försäkringsbolaget betalar rättegångskostnaderna, men vi betalar en självrisk på 20%
 
Häva köpet kan ni glömma! Det enda är att försöka få säljaren att betala reparationen, men blir det en massa advokater inblandade är det bättre att fixa felet på egen hand.

Utklippt från http://www.lag24.se/a/påföljder-vid-en-säljares-kontraktsbrott
Hävning är en mer ovanlig påföljd än prisavdrag. Det är inte var mans rätt att häva ett fastighetsköp så fort ett fel är för handen. Köparens möjlighet att häva är därför begränsad.
Först och främst måste säljaren ansvara för ett fel eller dröjsmål, vilket denne exempelvis gör om det rör sig om ett dolt fel.
För det andra måste det vara ett väsentligt fel eller dröjsmål. Bedömningen av vad som är ett väsentligt fel är långt ifrån klar, varför några generella riktlinjer saknas.
Sist men inte minst är det viktigt att köparen iakttar preskriptionstiden, vilket innebär att köparen måste vara vaksam och väcka talan i rätt tid. En förutsättning för att få häva är att köparen väcker talan inom ett år från tillträdet. Det innebär att köparen måste stämma till domstol inom denna tiden. Värt att notera är att om köparen har begärt inteckning i fastigheten eller erhållit panträtt i densamma, begränsar möjlighet till hävning.
 
O
Först och främst.... Så brukar balkonger räknas som riskkonstruktioner, därför borde ni ha gjort en grundlig undersökning redan av den anledningen. Ni har sedan fått veta av säljaren att det regnar in ifrån balkongen, vilket är något som verkligen ökar Er undersökningsplikt väldigt mycket. Ni vet att det finns ett fel.
Säljaren påstår att han har åtgärdat felet, men säger samtidigt att det finns saker kvar att fixa. Hela den biten gör att varningsklockorna borde klämtat väldigt högt. Att försöka få detta som ett dolt fel känns väldigt väldigt långsökt. Ingenting är naturligtvis inte omöjligt, men näst intill. Det går även att vinna högsta vinsten på Lotto....
Att torka ut fukten kan bli väldigt dyrt precis som ni just upptäckt. Om det visar sig att det inte är helt korrekt uppbyggt konstruktionsmässigt så skulle detta kanske kunna klassas som dolt fel. Men frågan är huruvida det är värt att driva i rätten? Med tanke hur mycket Ni tvingas bryta upp golv och väggar så borde det inte kosta många kronor att regla upp lite extra i konstruktionen.
Jag skulle ta det grannen säger med en nypa salt, ganska stor sådan...

Så jag ställer mig i kön till folk som avråder dig från att processa. (Känns nästan som det är bättre att spela på lotto :) Lägre insats, men nästan lika stor chans att vinna )
 
O
pelpet skrev:
Att reklamera besiktningsmannens jobb är en bra ide.

En fråga till övriga: Ja det kostar pengar att processa men kostar det dina pengar eller försäkringsbolagets pengar?
en självrisk på 20% är ingen liten insats. En process kan bli dyr väldigt dyr... Men det handlar inte bara om pengar, det handlar även om den egna insatsen och egen energi...
Säljaren påpekar att det finns kvar att fixa, alltså är det väldigt svårt att vinna den biten....
 
Så man får alltså som säljare ljuga och hitta på massa saker och inte tala om fel till köparen och ändå gå fri?!!

Fast att han har påpeka att de varit läckage tidigare, MEN även sagt att det är ÅTGÄRDAT!
 
Om det visar sig att det inte är helt korrekt uppbyggt konstruktionsmässigt så skulle detta kanske kunna klassas som dolt fel.


Var fått det bekräftat från 2 byggfirmor att det är felbyggt rakt igenom.. Säljaren som byggt = säljarens ansvar?!

Advokaten vi pratat med tycker även att vi har mycket att gå på, då grannen kan vittna.. Så jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.