Vi ska bygga om ett bostadsrum till badrum i vårt hus från 1875. Huset står på ett berg som mestadels är täckt av jord och gräs (varierande tjocklek), men på norra sidan nära detta rum sticker berget upp i dagen. Vi har inte bott i rummet för att det luktade mögel när vi värmde upp det strax efter att vi köpt huset, men nu vill vi som sagt bygga badrum där.

Jag inser att fukten måste stoppas och ledas bort innan det kommer under huset. Min gissning är att regnvatten rinner längs berget in under huset. Vi har just haft köksglvet uppbrutet och där var det snustorrt så fukten verkar inte vara ett problem under hela huset. Det är torpargrund utan krypmöjlighet under hela huset.

Men HUR avleder man vatten när ett berg sluttar in under huset? Det räcker väl inte att vi skalar bort de få centimetrar jord vi har utanför grunden och grusar ett dike där. Måste man såga någon ränna i berget som går förbi huset och leder vattnet vid sidan av istället eller hur gör man???

...Och sen när vi löst problemet med att vattnet kommer in under grunden, hur sanerar vi då marken under rummet så att det går att bygga ett nytt golv där? Eftersom det är så nära marken finns det inte plats för ett nytt träbjälklag utan vi tror det får bli gjuten platta med inbyggd golvvärme.

Någon som själv löst liknande problem? All vettig hjälp emottages med stor tacksamhet!
 
Vårt hus ligger också på berg som lutar mot huset. Vi har inte märkt något problem ännu, men jag har tänkt att gräva bort all jord en meter ovanför huset och fortsätta ett par meter utanför husknuten och lägga i dräneringsslang och fylla med grus. Det blir nog inte så djupt, men det kanske gör nytta ändå.

Det som jag redan har gjort är att gräva ett dike vid tomtgränsen så att så mycket vatten som möjligt leds runt tomten istället för att rinna rakt igenom. Det blir ju inte mycket till dike på vissa ställen där det bara är 5-10 cm jord ovanpå berget.
 
Min lösning. Gräv bort jorden mot berget, gör rent och tvätta ordentligt så att betongen fäster i berget så att inte vatten senare kan tränga igenom.

Bygg upp en "betongvägg" tillräckligt hög för att få motlut från huset. Ju bredare desto mindre risk för vattengenomträngning. Lägg sedan dräneringrör före motlutet, fyll på runt denna med makadam, täck över med fiberduk och täck sedan över allt med jord.
 
Tack för era tips!
Just nu lutar det åt en kombinationsåtgärd. Såga en ränna i berget där det är som högst och därmed svårast att få plats med betongklack. Sen gjuta någon klack i betong som leder vattnet förbi husgaveln.
Men hur sanerar vi inne? Mögellukten kommer väl smitta av sig i de nya byggnadsmaterialen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.