Kan någon komma på varför det rinner vatten från min köksfläkt. Kan det vara att det snöar in från fläktkåpan på taket eller är det kondens som bildas i imröret.

Har även problem med kondens på förnsterrutorna. Har köpt en luft av fuktare och det funkade bra tills det blev kallt ute. Det konstiga är att jag endast har 50% fuktighet inne. Borde ej bildas fukt på rutorna då. Kan kanske var att det är för dålig ventilation?

Någon som kan Hjälpa mig ???
 
Har du isolerat fläktröret på vinden? ???
 
Svar ja. Enligt konstens alla regler...
 
Då är det nog för dålig ventilation. ;)
 
50% när det är -10 grader ute (om du nu har det) är nog ganska mycket. När det blev neråt -10 fick jag 28% enligt min ClasO-hygrometer. Nu när det är nollgradigt ligger det på 30-35%. Det är kanske lite väl torrt iofs.

Imma på fönstren är ju ett tecken på dålig ventilation. Vilken typ av ventilation har du? Om fuktig luft sugs ut genom fläkten och rören är dåligt isolerade, eller svinkalla pga kallras så kan det ju kondensera i rören.

Tja, det var bara en massa spån, men det kanske gav nån idé. Det finns säkert andra som har bättre koll...
 
Det jag funderade på var om kallras skyddet sitter rätt. Det sitter nämligen nere i fläkten. Det innebär att ca 4-5 meter rör kan kylas ner av vind och dyligt=kallras???

Sen tror jag att jag måste ha mer tilluft till utrymmet!!!
 
Ingen tilluft i köket, sätt på fläkten.
 
Hm, kallrasskydd ska du nog inte ha om du har flälten kopplad till en skorstenspiåpa och har självdragsventilation. Då drar det inte genom fläkten om inte fläkten är på och du får ingen ventilation.

Det kan vara så att du behöver mer tilluft, särskilt om huset är gammalt och du har bytt till nya fönster. Däremot ska du absolut inte ha tilluften i köket. Tumregeln är att tilluft ska man ha i rena rum som sovrum och vardagsrum och frånluft i fuktiga och smutsiga rum som kök och badrum. (Det där lät ju fint, "fuktiga och smutsiga rum som kök", Nåja, du kanske fattar i alla fall. :) )
 
Problemet här är att jag har en öppen planlösning. Så köket är i direkt anslutning till vardagsrummet. Det här med att jag inte borde ha något kallrasskydd på fläkten lät intressant. Är det inte risk för att man får ner kall luft genom fläkten och där igenom kyler ner rummet?

Men samtidigt har jag kvar kallrassyddet så blir det ju inget skälvdrag genom fläkten :-/
 
Du har alltså självdragsventilation? Det borde funka bra även med öppen planlösning. Om du tar upp nya ventiler eller bara provar med att ta bort en tätningslist ovanför ett fönser, så gör det så långt bort från köket som möjligt.

Jag har självdrag och har en PAX-fläkt i badrummet. I den fläkten så satt det ett kallrasskydd (troligen bra att ha om man sätter fläkten i en yttervägg). Fläkten är kopplad till en pipa i skorstenen och när jag slet bort lamellerna så märktes det direkt att ventilationen blev bättre.

Förra ägaren bytte alla fönster till moderna treglashistorier som troligen var mycket tätare än de gamla tvåglasfönstren med lösa innerfönster. För att få lite mer fart på luften så har jag tagit bort den övre tätningslisten och direkt sänktes luftfuktigheten inne med minst 5%. Jag kanske tar upp riktiga ventiler nu när jag har konstaterat att det gjorde nytta, men jag ville prova att det blev bättre först. Nackdelen med att slita bort tätningslister är att det blir lite omständigt att reglera tilluften. ;)
 
Om jag räknat rätt så om du har 50% relativ luftfuktighet vid 20 grader så börjar vatten att kondensera ut vid ca 8-9 grader.
Dvs om rutor, imkanaler etc underskrider ca 8 grader bildas vatten (kondens).
 
Kallrasskyddet i köksfläkten bör du inte plocka bort, kommer bli dra svinkallt från köksfläkten om du plockar bort det.
Kontrollera isoleringen av kökskanalen, den skall vara isolerad i hela sin längd (viktigt att isoleringen även går upp i huven)

Sedan verkar det, som flera påpekat innan, att du har fått för dålig luftväxling i huset då du har 50% rH (relativ luftfuktighet).
In med friskluftsventiler i väggarna (eller bort med fönsterlisten som någon förelog). Utan friskluft kommer självdraget aldrig att fungera (luft ut = luft in).
 
Tack för tippsen!

Har gjort följande:

Tagit bort tätningslisten i ett fönster (övre).
Tagit bort kallrasskyddet, så får vi se om det blir för kallt.

Vattnet har slutat att rinna men kan bero på att det är varmare nu än för ett par dagar sedan.
 
FrittDrag skrev:
Kallrasskyddet i köksfläkten bör du inte plocka bort, kommer bli dra svinkallt från köksfläkten om du plockar bort det.
Kontrollera isoleringen av kökskanalen, den skall vara isolerad i hela sin längd (viktigt att isoleringen även går upp i huven)
Nja, det kommer inte att dra kallt om fläkten är kopplad till en skorstenspipa. Om ventilationen bygger på självdrag så kommer naturlagarna att se till att det inte blir kallras. Luften inne, särskilt över en spis, är ju värmare än uteluften och stiger upp genom skorstenen. Däremot kan den ökade ventilationen göra att draget vid fönster ökar.

Om fläkten är kopplad till ett rör där det inte är drag så är förstås läget ett annat. Om det inte finns tillräckligt med tilluft så att luften blir stillastående eller nästan stillastående så kan det också bli kallras i fläkten, men då är inte problemet kallrasskyddet, utan att det inte kommer in tillräckligt med luft på andra ställen.

Visby31, tala gärna om hur det går. Har luftfuktigheten ändrats?
 
Visby31 skrev:
Vattnet har slutat att rinna men kan bero på att det är varmare nu än för ett par dagar sedan.
Vi håller tummarna. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.