Igår morse hade vattennivån mirakulöst sjunkit med hela 15 cm över natten, ca 5 cm nedanför bräddavloppet. Blev jätteskraj och trodde vi hade en läcka i något rör i källaren (där poolpumpen och reningsverket står) men så var inte fallet. Däremot upptäckte jag då att filtret till pumpen var full av små lövrester och liknande och drog slutsatsen att vatten sugits ut ur poolen men inte åkt tillbaka med samma kraft. Värmen på vattnet i poolpumpen var kokande. Det gick inte att sätta ner handen i filtret utan att bränna sig. Jag trodde då att vattnet helt enkelt hade avdunstats eller kokats/sjudits bort.

Rensade filtret och började fylla på vatten och hoppades att allt skulle ordna sig. Åkte sedan iväg för att komma tillbaka ett drygt dygn senare.

Nu när vi kommer hem igen har vattnet sjunkit hela 25 cm till, dvs hela 40 cm. Vart tar vattnet vägen? Kan det vara en spricka i poolen? Eller i röret som går mellan insprutet och reningsverket? Eller kan det vara så att vattnet helt enkelt dunstat bort? Vattentemperaturen i poolen är 29-34 grader.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra på överdraget och se om det fortfarande försvinner vatten. Det borde hindra dunstningen en hel del..
 
Det var när överdraget var på som vattnet plötsligt sjönk bort. Det är inte avdunstning. Överdraget har varit på.

Vi misstänker nu att ett rör under vår terrass läcker. Ej möjligt att inspektera under denna stenkonstruktion.

Går man in med någon sorts kamera i röret då för att hitta läckan? Och hur lagar man? Inte så kul att behöva bila bort hela stenterrassen.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det var när överdraget var på som vattnet plötsligt sjönk bort. Det är inte avdunstning. Överdraget har varit på.

Vi misstänker nu att ett rör under vår terrass läcker. Ej möjligt att inspektera under denna stenkonstruktion.

Går man in med någon sorts kamera i röret då för att hitta läckan? Och hur lagar man? Inte så kul att behöva bila bort hela stenterrassen.
Ja misstänker ni det så måste det till en inspektionskamera. Röret kan gå att relina om ni har tur.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som om vattnet slutade försvinna 40 cm nedanför normal vattennivå. Testar fylla på poolen med två vattenslangar för att se vad som händer..
 
Sedan jag rensade pumpfiltret och fyllt på med nytt vatten så funkar allt igen. Men var allt vattnet tog vägen blir jag inte riktigt klok på. Tror helt enkelt att det måste ha avdunsat inne i rören som går från reningsverket till tilloppet eftersom det var näst intill kokhett där.
 
Jag vet inte riktigt hur stor poolen är men jag kan garantera att flera kubik inte har avdunstat på några dagar.

Om vattnet nått en nivå som är under breddavloppet så vet du ju att det inte försvunnit på sugsidan. Kvar är då inlopp, belysning samt förstås väggar och botten.

40cm under normal vattennivå antar jag är höjd med inloppen?

Eftersom det handlar om så stora vattenmängder undrar jag om ni inte råkat sätta sandfiltret i läget "waste" eller motsvarande, då vatten riktas mot avloppet.

Kokhett blev det efter att vattnet försvunnit Per, värmen kommer från att du kört pumpen torr gissar jag. Effekten som krävs för att koka bort flera kubikvatten på denna tid har du inte i poolpumpen.....
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hmm. Nog för att jag druckit en hel del öl under semestern men jag kan nästan svära på att jag inte rört reningsverket efter det att vi installerade den för ungefär en månad sedan.

Jag ska kolla när jag kommer hem. Innan vi backspolar måste vi tyvärr städa i tvättstugan eftersom poolvattnet alltid flyter över tvättstugsgolvet. Jättedumt jag vet.
 
Hur har det gått med poolen?
 
Det gick bra! Per rensade bort frömjöl från pumpens filter och efter det funkade det igen. Hur vattnet försvann känns fortfarande som ett mysterium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.