Det började med att vi inte fick tillräcklig med varmvatten. Jag gick ner till källaren och det sputade varmvatten från beredaren, Slog av strömen och stängde av inkommande ventil.
Vad kan ha orsakat läckaget ?
Övertryck?
Installerat den för en ca 4-5 år sedan. Funkat fint...tills nu.
Behöver jag köpa en ny eller går den att fixa?
Om jag ska köpa en ny vilken rekommenderar ni?
Mvh K
 
Är det i spillröret det sprutar eller?
 
Vet inte. hur ser man det ? allt är typ inboxat. finns ingen panel att öppna.
 
Du får som sägs kolla om det är säkerhetsventilen som läcker, aningen via ett rör eller direkt ut under beredaren. Sen se var det kan läcka vatten, mellan isoleringen eller från elpatronen, i bland läcker det i från slingornas genomförning i plåtbitn som drar fast patronen.
 
2 2433711 skrev:
Det började med att vi inte fick tillräcklig med varmvatten. Jag gick ner till källaren och det sputade varmvatten från beredaren, Slog av strömen och stängde av inkommande ventil.
Vad kan ha orsakat läckaget ?
Övertryck?
Installerat den för en ca 4-5 år sedan. Funkat fint...tills nu.
Behöver jag köpa en ny eller går den att fixa?
Om jag ska köpa en ny vilken rekommenderar ni?
Mvh K
Har du kommunalt vatten eller egen brunn? Viktigt att välja varmvattenberedare i rätt material (koppar, rostfritt eller emalj) i förhållande till vattenkvaliteten. Annars kan den rosta sönder på några få år.
 
Har kommunalt vatten.
Brunt vatten har först runnit ut på golvet under. ser en bruna fläckar.
 
Bilder?
 
Jag misstänker nu att den sk anoden har avverkats och det har lett till att tanken rostat och spruckits pga rost. Om man bara visste att man behöver byta ut anoden... nu blir det till att köpa en ny. Frågan är vilken model och typ.
 
2 2433711 skrev:
Har kommunalt vatten.
Brunt vatten har först runnit ut på golvet under. ser en bruna fläckar.
Det kommunala vattnet i Stockholm är mjukt och fint så att varmvattenberedare håller normalt mycket länge. Kanske något tillverkningsfel på din beredare tyvärr.
 
Du får öppna under och se var det läcker, från patron eller mellan isolering och tank, många gånger är det vid patronen som det läcker.
 
ok tack.
vad göra om det är vid patronen?
och om det inte är vid patronen men mellan isoleringen?
mvh K
 
Är det vid patronen så byter man den, är det mellan tank och isolering blir det ett byta en VVB. men som sägs, du måste öppna upp under för att se det. Glöm inte att stänga av strömmen först.
 
Plocka ur anoden och kolla på den hur den ser ut då
 
  • Gilla
2433711
  • Laddar…
2 2433711 skrev:
Vet inte. hur ser man det ? allt är typ inboxat. finns ingen panel att öppna.
Nånstans måste det ju gå att öppna, någon har ju kopplat in rören nån gång i tiden!
 
På undersidan så finns ett lock som sitter med med 2 skruvar, bara lossa dom ock ta ner locket, då kan du se hur det ser ut under med patronen och ev en läcka på fel ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.