Har precis flyttat in i ett hus som jag hyr i andra hand.

Huset är gammalt som ringmuren det ligger i men uppvärmningen är något modernare.

Det står en mojäng i källaren som är kopplad till två värmepatroner (?), ett expansionskärl och en VVB.

Jag har luftat alla radiatorer med gott resultat, som flesta blir varma nu. På övervåningen blir det dock inte varmt eller kommer vatten i ventilen vid luftning. Det pyser ut luft men sen ingenting. Jag tror att jag måste fylla på vatten någonstans i källaren men var?

Hjälp!

- "Nyinflyttad och frusen"

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bonusfråga.

Visst är det här cirkulationspumpen? Hur vet jag om den fungerar? Den låter inget och det verkar inte finnas något man kan skruva på förutom i mitten på den blanka plattan och där är det varmt så in i bängen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser radiatorventilerna ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett litet trick jag lärde mig vad gäller cirkulationspumpen. Sätt en skruvmejsel med stiftet mot skruven där, eller bara mot godset på pumpen. Sätt sedan örat mot handtagsänden av skruvmejseln. Då kommer du att höra huruvida den är igång eller inte.
 
Du verkar inte ha något tryck alls på exp kärlet. Så nog behöver du fylla på vatten i systemet.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Akta så inte cirkulationspumpen går torr! Då kan den skära.
 
Efter mycket skruvande verkar jag ha hittat en ventil som fyller på vatten. Fyllde på till det visade 1bar på expansionskärlet. Upp på övervåningen och skruvade på ventilen, det kommer luft men fortfarande inget vatten?

Ska luftningsventilen vara öppen när jag fyller på vatten i källaren? Då måste jag vänta till imorgon och hitta handräckning, annars så sprutar det väl vilt innan jag hinner upp.
 
Nej den kan vara stängd. Fyll på och gå sedan upp och lufta. Kan behövas upprepas nån gång.
 
Ha gärna cirkulationspumpen avstängd, när du luftar.
 
Toppen! Efter ett par vändor upp och ner så verkar det komma värme i radiatorerna på övervåningen också!

Vad ska det vara för tryck när allt fungerar?

Ska shuntventilen vara helt öppen som den är nu?

Hur (ska?) jag reglera elpatronerna? Det finns en bricka att skruva på längst upp (10-90C) men det finns ingen skala eller uppmärkning. Termostaten heter "ABSO PAK23" och "17988".

Det verkar inte finnas någon acctank i det här huset så det kanske bara är full rulle hela tiden?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shunten bestämmer hur mycket värme som ska ut till radiatorerna. Är det en liten vedpanna står där? Eldar du i den eller kör du bara på elpatronerna?
Hur mycket du behöver i tryck beror lite på hur hög byggnaden är, 1 bar mostsvarar 10mvp, som står för metervattenpelare, alltså är kåken tio meter hög behöver du 1 bar + för att det ska orka snurra runt längst upp, lätt förklarat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.