Hejsan skall nu köpa ny vedpanna passar då samtidigt på att flytta ut pannrummet i ett uthus.
har då tänkt att gräva kulvert in till huset med en 750liters tank i vardera ände.
den i huset är det elpanna i med varmvatten och uttag för solvärme.
huset är på ca 120kvm.  
hur stor panna behöver jag och vilka märken bör man inte köpa?
undrar även hur grov kulverten behöver vara
 
Håller precis på med ett liknande projekt.

Jag har hela ackvolymen i det nya (externa) pannrummet och ska köra shuntad värme via kulverten. Vad gäller varmvattnet så ska jag installera en liten elektrisk varmvattenberedare i huset som matas med varmvatten via kulverten också.
= minimalt med joks inne i huset.

Mina materialval
Kulvertl: Maxitherm 4-vägskulvert där vvc-röret kommer att användas för vv, och vv-röret för retur från golvvärmen. 25/25/28/22 mm.
Pannal: Förmodligen Veda, men till å börja med min gamla Albinpanna
Solfångare: 60 vakuumrör (noname)
Akctankar: Huskvarnasvets 1800 + 1300 liter (den senare med två solslingor och två vv-slingor)
 
okej finns ju massor att lära sig.. phuu
 
har funderingar på att köpa en sån polsk panna ORLAN. nån som har bra/dåliga erfarenheter av dom?
 
Finns massa skrivet på forumet om orlan pannan.
Det verkar inte vara någon höjdare till panna tycker jag iallafall..
 
ja jag har läst i forumet. men inte riktigt fått kläm på om det är någom som e nöjd/missnöjd. ::)
 
Jag är nöjd med Orlanpannan!
Efter 9 månader med pannan så tycker jag att den har varit klart prisvärd.
Eldade förut med förugnshelvetet..... [smiley=evil.gif]
 
tror faktiskt att det blir en orlan 25kw. tycker det e rätt pris och verkar funka
 
Citat från Gomma:
Titta på http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1127760 733;start=14#14
Jag använder en potentiometer på 100 Kohm parallellt (mångvarvig) vilket gör att jag kan justera "offseten" och idag har jag justerat ner den 11 grader (det är 90 grader i pannan men den visar 79 grader).

/Peter
Slut citat

Detta är det enda jag gjort med Orlan 25 kW och vad jag kan förstå så är detta en workaround på hela "monstertådens" negativa om pannan.
 
Hej!
Kul att höra din idè. Jag har gjort exakt lika dant. Jag har en Wiessman Vitolig 150 18Kw som jobbar mot en Borö tank på 750L med 25 m vv slinga.
Jag shuntar ut värmen i en 30m lång quattrokulvert som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.
Varmvattnet leds vidare till en elberedare på 110L inne i huset.
Jag värmer ca 180kvm (90+90) Huset är byggt 1905, garaget 06.
Funkar faktiskt riktigt bra. Jag tappar ca 3grader på 30m. Då står tanken i ett kallförråd under garaget. Hoppas på att tappa mindre och att tanken håller värmen lite längre när det blir isolerat i sommar.
Instruktionsboken till Wiessman pannan är stämplad med Orlan, Så det kanske är en Orlan panna i grunden? Funkar bra förutom lite inkörnings problem. Vid leverans ligger temp givaren för styrsystemet inbäddad i isoleringen närmast brännkammaren... Klart att fläkten stannar direkt. Det blir 80c på ett kick. Så nu är den flyttad ca 10 cm upp på stigarröret.
Nu efter 5 månaders drift har den börjat tjuvstanna... tror att jag eldar på fel sätt. En hel vetenskap!

Lycka till. MVH Farbror Jansson
 
Och då "lurar" man pannan lite oxå, ca 7grader hos mig. Laddomaten visar 87 och pannan 80...
 
Staffans2000
Jag har en Orlan 25. Den har jag haft i ett år drygt. Den gör det en panna skall göra, den värmer vatten på ett effektivt sätt. det är allt. Keramiken visar ännu inga som helst tecken på att åldras.
När det gäller "konstiga", billiga utländska pannor finns här på forumet ett flertal självutnämnda experter som vet att de där "öststatsskräpet" inte är något att ha. Andreas_Hansson tillhör skaran av de som snackar skit om Orlan, utan att själv ha en.
Ett gott tips är att lyssna mer på de som själva äger en Orlan.

Vänliga hälsningar: Staffan
 
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
Andreas_Hansson tillhör skaran av de som snackar skit om Orlan, utan att själv ha en.
Ett gott tips är att lyssna mer på de som själva äger en Orlan.

Vänliga hälsningar: Staffan
Och du tillhör skaran som snackar skit om alla"dyra"icke orlan pannor. Jag vet inte vem som är dummast men jag lägger min röst på dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.