Okej, kanske har tråden spårat ut helt men nu tänkte jag att ni skulle få hjälpa mig :).
Vi står inför att bygga hus/fritidshus och måste således göra en del val bland offerter. Då vi ska göra en hel del själva för att spara pengar är det självklart så att priset spelar en stor roll samtidigt som vi hellre betalar lite mer för att få jobbet väl utfört. Frågan är bara hur man vet att man har valt rätt?

Först ut är att välja entreprenad av bottenplatta. Vi står i valet mellan 2 företag som båda lämnat bra offerter, dvs tillsynes välspecificerade. Två andra företag gick bort för att offerterna inte såg tillräckligt bra ut innehållsmässigt.

Första offerten ser ut så här:
Godkänd platta på mark.
Ingår:400mm L-element, 300mm isolering, 100 mm betong. Armering enl gällande krav. Invändigt vatten och avlopp. Golvvärme, golvvärmefördelare och termostater. Plattan slipas några dagar efter gjutning m HTC diamantslip för att få golvet helt jämt till golvläggaren.
Ingår 1 ton grus/kvm. Därutöver debiters 200kr/tom. Packat och klart.
Utvändig VA: ingår 110 mm dräneringsrör, 110 stuprör i mark. 315 mm dagvattenbrunn med sand och lövfång. 110mm spolbrunn till spill och 110 mm spolbrun till dränering.
Tillkommer ev bortförsling av jord till självkostnadspris.

Den andra offerten lyder
Platta på mark: 100mm betong, 300mm iso, 400mm kantelement, 6150 rutarmering, 2*12 mm votarmering, 200mm singel, dag & drän , slodad betongyta.
Vvs i plattan( enl bifogad spec och utförande kommer senare.) vvs ansvarig fullföljer arbetet ovan grund om så önskas.
Priside:ca 87kvm
Ingår ej: Bergknack, Utsättning
Uppfyllnad yttre område
Ritningar

Den första hantverkaren har mer attityden att det inte är några problem, han behöver inte se tomten och jag tror att företaget har gjort grunder för småhustillverkare medan den andra hantverkaren verkar problematiserar det hela betydligt mer men vi har fått en god referens ifrån en bekant. Vi tycker att det verkar bra att golvet blir slätt då vi funderar på att polera betongen vilket borde innebära lite mindre arbete??

Sååå vilken ska man välja? Båda verkar bra men jag kan säga så mycket att det skiljer över 40 000 kronor mellan de två...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.