Vi har nyligen köpt vårt första hus, ett parhus från 1978. Taken i alla rum (förutom badrummen och tvättstugan) är klädda i panel. I en av garderoberna ser man att originalet var omålad furupanel som var fastsatt på mörkbruna plattor (tror jag?). Någon gång under årens gång har någon målat panelen vita och liksom försökt måla i mellanrummen så att de också blir vita. Dock så ser man framför allt i kanterna det mörkbruna under. Med andra ord... det är fult. Jag är spindelfobiker och tycker om när saker och ting är lättstädade och det här taket verkar ju bara samla damm och spindelnät i mellanrummen. Min man däremot tycker det är praktiskt, då man lätt kan skruva fast lampor i panelen och han tycker att panelen ger rummen en mysig och varm känsla. Lite sommarstugeaktigt. Nu har jag börjat måla väggarna och det blir ännu mer tydligt att taket måste åtgärdas, då det ser gulaktigt ut. Vad har vi för alternativ och vilka är för- och nackdelarna? Måla om är väl det enklaste och billigaste, men då har jag kvar problemet med spindelnäten. Ta ner sk*ten är det jag skulle vilja, men det verkar som ett stort och säkert dyrt projekt. Är det någon som har gjort det? Finns det ett tredje alternativ som vi inte tänkt på? Tacksam för all input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.